søndag den 18. november 2018

Banh Mi vietnamesisk sandwich med stegte kødboller


Første gang jeg smagte en Banh Mi Sandwich, var for snart to år siden, hos Hanh, som driver den gode restaurant/take away Banh Mi Saigon på Vesterbro i Odense.

Jeg havde ikke tidligere smagt en sandwich der mindede om denne, som er helt særegen i sin smag. Sandwichen er fyldt med syltede grøntsager, en sød/stærk mayo og det lækreste grillede og sukkerglaserede svinebryst, hvilket er en kombi, som er himmelsk.
Kan kun anbefale et besøg hos Hanh, som udover at lave dejlig vietnamesisk mad, også er en utrolig sød pige.

Denne version har jeg lavet med en rest kødboller, som jeg havde til overs fra en asiatisk kødbollesuppe jeg lavede i forgårs.

De flütes jeg har brugt er de billige fra NETTO, til kr. 3.95,- for en pakke med 2 stk. og kan findes på brødhylden. Det er vigtigt at det er flütes der er lette som disse som bruges. Jeg plukker endda lidt af indmaden på flütsene ud, så det nærmest kun er en sprød skorpe som lukkes om fyldet.

Varianten med grillet svinebryst skal jeg nok lægge på bloggen en anden gang, den er og bliver min favorit.

Banh Mi sandwich med stegte kødboller til 4 personer:
4 hvede flütes (de billige vacumpakkede fra NETTO)
lidt små øko. salater
1 agurk i tynde skiver
chili mayo
sriracha chilisauce
frisk koriander
2 røde chili i tynde skiver

Syltede grøntsager:
200 g. gulerod, skåret i bånd på langs med kartoffelskræller
200 g. kinaradisse i julienne-stave
1,5 dl. eddike
1,5 dl. vand
1/2 dl. rørsukker
1 tsk. salt

Kødboller:
400 g. hakket svinekød
3 forårsløg i tynde skiver
1 æg
1 spsk. stødt koriander
1/2 tsk. salt
2 spsk. fiskesauce
2 spsk. sriracha chilisauce
1 tsk. kokossukker (eller rørsukker/hvidt sukker)
olie til at stege i.

Fremgangsmåde:
Kog eddike, sukker, vand og salt sammen i en gryde, til sukker og salt er opløst.
Hæld den varme lage over gulerodsbånd og juliennesnittet kinaradisse og lad det stå på køkkenbordet og trække smag i mindst en times tid, eller på køl, hvis du laver det dagen før.

Rør det hakkede svinekød med de øvrige ingredienser og steg kødboller på størrelse med valnødder i lidt olie på en pande.

Bag flütsene færdige ved 220 grader i 12 minutter.

Flæk flütsene halvt på langs. Smør bund og top med chilimayo og læg lidt salat i bunden. Fyld agurkskiver, kød og de syltede grøntsager i og til sidst frisk koriander og chili i skiver, samt sriracha-chilisauce, men vær forsigtig med sidstnævnte.

Sriracha chilimayo og chilisauce ser sådan ud og kan købes hos etniske købmænd. Chilimayoen kan du med fordel lave selv, hvis du rører lidt chilisauce og hoisinsauce op i en god Hellmanns mayo.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar