torsdag den 15. januar 2015

Test af verdens (måske) bedste karrypulver


Jeg blev i december måned tilbudt at teste verdens (måske) bedste karrypulver.
Pulveret er udviklet af en Odenseaner som ejer Aroma Spices, og i 2011 satte han sig for, at lave verdens bedste karrypulver.
Det synes jeg lød rigtig spændende, og takkede selvfølgelig ja til tilbuddet, da karry samtidig er et af mine yndlingskrydderier.

Jeg har valgt at teste pulveret i min yndlings-karry-ret, boller i karry.
Det er en smag jeg kender rigtig godt, derfor vil det være den bedste og mest ærlige måde, at vurdere krydderiet på.

Alle karry´er er blandingskrydderier, med basiskrydderierne: koriander, chili, bukkehornsfrø, nelliker, spidskommen, gurkemeje osv. og smagen varierer derfor fra produkt til produkt.
Nogle vil nok synes, at karry er karry, uanset hvilket produkt de smager. Men der er faktisk forskel i smagsnuancerne.
Jeg plejer at købe min karry hos etniske købmænd. En mild version i en lille blikdåse, samt en ditto i stærk version.

Karryen jeg har testet i dag, er sammensat af 44 forskellige krydderier, urter, grøntsager og frugtpulvere. Karryen er afbalanceret i forhold til de 5 grund smage, salt, sødt, surt, bittert og umami.

Du kan læse om projektet her



Min vurdering:
Som sagt, blev yndlingsretten i dag lavet med karry´en. Jeg brugte samme fremgangsmåde, som jeg altid gør, startede med at brænde karryen af, i samme mængde som altid.
Karryen tilførte saucen en tæt god aroma og var tilpas spicy, jeg vil endda sige temmelig spicy, lige tilpas for os, som elsker spicy mad. Jeg plejer at tilsætte stærk mangochutney til min sauce, det havde jeg ikke brug for i dag.
Jeg tilsatte til gengæld lidt ekstra sukker end jeg plejer, for at få den kendte gode sødme i saucen.
Jeg synes, at der var en bitter eftersmag i saucen, lidt mere bitter end jeg foretrækker.

Min konklusion: en god karry, som dog er en anelse for bitter efter min smag. Jeg glæder mig dog meget til, at lege videre med karryen, for at kunne vurdere den bredere.

Boller i karry til 4 pers.:

600 g. hakket kalv og flæsk
1 løg, revet
1 æg
1 dl. mælk
1 dl. rasp
1 tsk. groft salt
4 omgange friskkværnet peber

1,5 liter kalvefond (eller vand) til at koge kødbollerne i.

Sauce:
1 æble, revet
1 lille løg, hakket
2 spsk. karry
1 tsk. sukker
1 tsk. friskrevet ingefær
1 stor spsk. mango chutney
8 dl. siet fond fra kødbollerne
1 dl. fløde eller kokosmælk (ikke light)
salt

Tilbehør: ris, salat eller grøntsager.

Rør farsen sammen til kødbollerne.
Form bollerne i den størrelse du foretrækker, jeg laver dem i valnøddestørrelse.
Kog dem i fonden i ca. 8 min. eller til de kommer til overfladen. Gem fonden!

Sæt risen til at koge.

Sauce:
Svits karryen i lidt olie. Svits løg og revet æble med et par minutter. Tilsæt ingefær, sukker, 8 dl. fond samt mangonchutney. Lad saucen småsimre i 10 minutter.
Blend evt. saucen glat.
Tilsæt fløde og varm saucen godt igennem.
Læg kødbollerne i saucen.

Server med ris og grønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar