søndag den 18. januar 2015

Go´gammeldags sildesalat


I min mands familie har de tradition for, at spise et stykke smørrebrød som består af rugbrød, sildesalt, spejlæg og bacon. (han er Købehavner!)
Da han præsenterede mig for det første gang, var jeg noget skeptisk over at skulle smage denne sære mad. Men jeg har lært at holde af den med tiden. Vi får den dog oftest med russisk salat, da det kan være svært at opdrive sildesalat.
Da jeg i december, på facebook, klagede min nød over den manglende sildesalat, Skrev Malene, en gammel skoleveninde, at hendes mor hver jul, serverede den lækreste hjemmelavede sildesalat, og hun ville gerne videregive opskriften. Tusind tak til Susanne, nu kan vi lave de originale madder, som ofte er søndagsspise her hos os. Sildesalaten smager virkelig godt! Den er i den tunge ende kaloriemæssigt, og det er selvfølgelig de gode kalorier der giver den smag.
Eftersom vi spiser salaten så ofte som vi gør, vil jeg prøve, at eksperimentere med en lidt lettere dressing, og bruge den gode fyldige her til jul og påske.

Opskriften giver en ret stor portion, så du kan evt. halvere den.

Go´ gammeldags sildesalat:

200 g. mayonnaise
3 tsk. sød fransk sennep
2 tsk. engelsk sauce
8 marinerede sildefileter
2 æbler
10 skiver rødbede
1 stor skive asie
1,5 dl. flødeskum (færdig mængde)
salt og peber

Skær sildefileterne i bittesmå tern. Skær også rødbeder, asie og æbler i små tern.
Bland mayonnaise med fransk sennep og engelsk sauce. Bland sildestykker, rødbede- asie- og æble-tern i. Vend flødeskum i til sidst og smag til med salt og peber.

Susanne skriver, at hun pynter sildesalaten med halve kogte æg og karse.

Du kan også prøve denne version:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar