søndag den 11. august 2013

Gammeldags sødmælksfranskbrød


Det hører sig til sjældenhederne at vi har hvidt brød i huset. Selv til fødselsdage har vi udover mormorbollerne en grov version på bordet.
Men i går spurgte min treårige om jeg ville lave et franskbrød til ham, og da jeg spurgte ham hvor han kendte franskbrød fra, sagde han at han havde hørt om det i børnehaven.
På en regnfuld lørdag formiddag, var det da et fint lille projekt med et franskbrød.
Hvis du ønsker en lidt grovere version af brødet, kan du erstatte 2 dl. af melet med fuldkornsmel.


Sødmælksfranskbrød, 1 stk.

25 g. gær
1/2 dl. lunkent vand
25 g. smør
2  1/2 dl. mælk
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
ca. 500 g. hvedemel (8-9 dl.)

Sammenpisket æg til pensling.

Rør gæren ud i det lunkne vand sammen med salt og sukker.
Smelt smørret i en lille gryde, tilsæt mælken og mærk om blandingen er "lillefingervarm" Hæld den i gærblandingen.

Tilsæt melet (hold lidt tilbage i starten) og ælt dejen godt, med hænderne eller på maskine.
Lad dejen hæve i ca. 45 min.

Slå dejen ned, ælt den på bordet og tilsæt evt. lidt mere mel, hvis dejen er for klistret til at du kan ælte den.

Form til et brød eller læg dejen i en form. Efterhæver i 20 min.
Rids brødet med en skarp kniv og pensl med sammenpisket æg. Drys evt. birkes på.

Bages nederst i en 200 grader varm ovn i 30-35 min. brødet skal være gyldent.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar