tirsdag den 25. september 2012

Pandekager med spelt og appelsin


Jeg er hjemme i dag, med en feberramt dreng. Formiddagen er gået med at se Rasmus Klump film, og min søn spurgte om jeg mon kunne bage de samme pandekager som Rasmus Klumps mor. I den retning er jeg ikke svær at lokke.
Pandekagerne er improviserede og de blev SUPER lækre.


Ca. 10 pandekager;

2,5 dl. sigtet speltmel (eller hvedemel)
4 1/2 dl. kærnemælk
25 g. smeltet smør
2 æg
revet skal og saft fra en økologisk appelsin
2 spsk. sukker
kornene af en vanillestang (eller 1 spsk. vaniljesukker)
1 tsk. kardemomme
1 tsk. natron
1/2 tsk. salt

Smør til at stege i.

Fremgangsmåde:
Bland først de våde dele og sigt mel, natron og kardemomme i. Tilsæt det øvrige og pisk godt.

Bag pandekagerne på en meget varm pande i smør.

Spis dem med det du bedst kan lide af følgende:

Æblegelé (favorit)
syltetøj
ahornsirup
bananskiver
smeltet chokolade / nutella (favorit) 
kokos- eller nøddedrys
æblemos
kaneldrys
rørsukker & citron (favorit) 
is

Jeg bruger denne speltmel, den har egenskaber som hvedemel men er af højere kvalitet. Bruger den stort set til alt i stedet for hvedemel.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar