tirsdag den 25. september 2012

Rugbrød uden surdej



I fjerde forsøg lykkes det mig endelig at få lavet et godt rugbrød.
De seneste 3 brød, af forskellige opskrifter, har bare drillet helt vildt. Alle brød har været våde i midten, og selv efter at have bagt det ene brød hele 3 gange, var det stadig klistret og uspiseligt.

Men denne gang gik det godt, opskriften fandt jeg hos: http://klappeklappekage.wordpress.com/
En fed blog !


2 rugbrød

750 g groft rugmel
250 g knækkede rugkerner
325 g frisk hvedemel
2 spsk groft salt
2 dl kærnemælk eller andet syrnet mælkeprodukt
7 dl lunt vand
2 spsk mørk sirup
15 g gær
50 g solsikkefrø
50 g sesamfrø
50 g hørfrø

Jeg vil anbefale at sætte rugkernerne i blød, natten før de skal bruges (sæt dem i blød, som beskrevet på den pakke du køber og brug den mængde vand der skal til iflg posen/pakken) – men hvis du ikke kan nå det, eller spontant beslutter dig for at bage, så giv dem et kort opkog, inden du går i gang med opskriften.
Bland væskerne, kærnemælk og vand, og opløs gæren og saltet heri.
Tilsæt sirup, frø, knækkede rugkerner og rugmel og bland det godt sammen. Tilsæt til sidst hvedemel og ælt, til det til det hænger godt sammen. Jeg bruger altid min røremaskine. Du skal ælte dejen i cirka 10 minutter, hvis du gør det i hånden, og cirka seks minutter, hvis du ælter dejen på en røremaskine.
Lad dejen hæve tildækket ved stuetemperatur natten over.

Næste dag deler du dejen i to dele og lægger halvdelen i rugbrødsforme. Tryk dejen godt og tæt sammen i formene. Dæk dem med et fugtigt viskestykke og lad brødene efterhæve to-fire timer ekstra.

Bag brødene ved 180 grader i cirka 1 time og 20 minutter.
Når du tager brødene ud af ovnen, er det vigtigt, at de får lov til at hvile sig. Lad dem køle af en-to timer.
Brødet egner sig rigtig godt til frysning.

1 kommentar:

  1. Hej. Jeg kan se at du har haft lidt problemer med dit rugbrød. Jeg har bagt dette brød i meget lang tid - det er det eneste familien vil have - så du kan gå ind på denne side http://finn-ekelund-blog.dk/groft-rugbroed-med-gaer/ og prøve den hvis du vil. Vil lige prøve din opskrift Boller i selleri i aften

    SvarSlet