torsdag den 22. august 2024

Ramen med laks & nudler🍜

 

Lækker ramensuppe med den gode bæredygtige laks fra Nordfra.com (reklame) laksen er opdrættet uden pesticider & antibiotika og fodret med GMO-frit foder. 

Ramensuppe med laks til 4 pers.:

4 laksefileter uden skind

2 liter oksebouillon 

2 bananskalotteløg i tynde skiver

2 fed hvidløg i tynde skiver

1 spsk. revet ingefær 

400 g. champignoner i tykke skiver

2 stjerneanis

4 pakchoi

4 æg

200 g. risnudler

Topping:

Snittet forårsløg

Sesamfrø

Hoisinsauce

Chili + evt. chiliolie

Ristede løg

Fremgangsmåde:

Risnudlerne koges efter pakkens anvisning og overbruses med koldt vand. 

I en gryde sauteres skalotteløg & hvidløg i olie, til det er blankt. Tilsæt ingefær og champignoner og svits det med. 

Hæld suppen på, sammen med stjerneanis. Lad den simre i 10 min. under låg. 

Steg laksefileterne i olie på en varm pande i 3-4 min. på hver side. Læg dem på en tallerken. 

Kog æggene i ca. 6 min. så burde de være smilende (gælder for mellemstore æg) pil dem og halvér dem. 

Halver pakchoi og lad den koge med i suppen i et minut. 

Anret suppen i 4 dybe tallerkener, læg risnudler i. Top med laks, pak choi, og halve æg. Drys med sesamfrø, forårsløg, chili og ristede løg. Sæt hoisinsauce på bordet så hver enkelt selv kan dosere. 


 

1 kommentar:

  1. Kære Eva.
    Jeg har fulgt dig i adskillige år og hver gang jeg skal bruge en opskrift søger jeg ind på din side. Så meget godt - ligeså inspiration når jeg er tom for ideer. Tak for det !
    Derfor har jeg også tit tænkt på, hvor dejligt det ville være at du havde et nyhedsbrev så jeg hver gang der kom et nyt indlæg modtog en mail - så jeg ikke går glip af den akutte lyst til at give mig i kast med dine opskrifter :) Har du mon overvejet den
    mulighed?
    Og forresten, kan du anbefale en god bouillon?

    Bh
    Camilla Kirstine

    SvarSlet