fredag den 24. august 2018

Hjemmelavede kyllingenuggets


Min otteårige har maddag 1 dag ugentligt og bestemmer helt selv hvad menüen skal bestå af.

I dag havde han valgt nuggets, og de smager altså bare bedst, når de laves af gode øko. kyllingebrystfileter (som vores lokale Brugs heldigvis er begyndt at have i sortimentet, det kan ellers være svært at opdrive, synes jeg)

I dag panerede vi dem i cornflakes i stedet for rasp. 
Du kan evt. vælge at bage dem i ovnen, på en bageplade i 25 min. ved 200 grader, for en mere fedtfattig version.

Jeg plejer at stege dem på panden i en lille mængde olie. Jeg tilfører ikke mere olie når jeg vender dem, men så længe, at de serveres med den gyldne side opad, betyder det ikke spor, og på den måde kan de stadig gå under kategorien "fedtfattige"

Kyllingenuggets til 4 pers.
3-4 kyllingebrystfileter
2,5 dl. kærnemælk
1 spsk. oregano
1 tsk. sennepspulver
1 tsk, groft salt
1/2 tsk. cayennepeber
friskkværnet peber
1 fed hvidløg, presset

4 håndfulde cornflakes
lidt olie til stegning

Fremgangsmåde:
Skær kyllingebrystfileterne i 4 stykker pr. filet.

Bland kærnemælk med krydderier og presset hvidløg og lad kyllingestykkerne marinere i køleskabet i mindst 2 timer eller gerne natten over.

Kom cornflaksene i en frysepose og knus dem til rasp.

Vend kyllingestykkerne i raspen og steg dem først ved lidt hård varme på den ene side. Vend dem så og skru ned for varmen og steg dem færdige.

Server med det tilbehør du foretrækker. Vi fik barbecuekartofler, købt i REMA, samt aioli til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar