tirsdag den 31. oktober 2017

Kalv i karry


Som jeg så ofte har skrevet, så elsker jeg simremad. Jeg husker, at min mormor lavede en ret som denne, med smørmørt kalvekød i karry, den har jeg her forsøgt at genskabe.
Efterfølgende er jeg kommet i tanke om, at hendes ret også indeholdt hvidkål. Det må jeg prøve at tilsætte næste gang jeg laver den, men den smager virkelig godt i denne version også.
Vi havde rester til to dage mere, og den blev kun bedre og mere intens i smagen, for hver dag der gik.

Som tilbehør fik vi quinoa, rosiner, mangochutney og stegt palmekål.


Kalv i karry til 4 pers.:
1 kalvespidsbryst på ca. 1,2 kg.
4 mellemstore gulerødder i mønter
1 stor pastinak i tern
3 porrer i skiver
1 stor spsk. mangochutney
2 spsk. karry
20 g. smør
3 spsk. mel
salt og peber

Kogeurter:
1 lille stykke knoldselleri
1 gulerod
1 løg
1 laurbærblad
10 sorte peberkorn
1 spsk. salt

Tilbehør:
Ris, quinoa eller couscous, samt salat.

Fremgangsmåde:
Trim kødet for synligt fedt. Skær det i store tern (ca. 4x4 cm.)
Læg kødet i en stegegryde og hæld vand ved, så det står lige over kødet. Kog op.

Skær imens kogeurterne i grove tern.

Skum suppen af (at skumme af, betyder, at fjerne det skum der ligger i overfladen) og tilsæt derefter kogeurter.
Læg låg på og lad det simre ved svag varme i ca. 2,5 timer, eller indtil kødet er så mørt, at det let kan trækkes fra hinanden.

Fisk kogeurterne op og kasser dem (eller spis dem, det gør jeg)
Tag kødet op med en hulske og læg det i en dyb tallerken. Si suppen over i en skål.
Du bør have ca. 6 dl. suppe når den er siet (suppen skal bruges til sovsen. Hvis du ikke har 6 dl. suppe til overs, så spæder du til med vand)

Smelt smøret i stegegryden. Brænd karryen af og tilsæt melet og pisk konstant, til en jævn opbagning. Tilsæt straks 6 dl. suppe, gradvist, imens der stadig piskes konstant.
Lad sovsen tykne lidt og tilsæt mangochutney, porrer, gulerødder og pastinak. Lad det simre under låg ved SVAG varme i 10 minutter. Tilsæt kødet og giv det 5 min. mere.
Smag til med salt og peber.

Server med quinoa, ris, couscous eller lign. og en god salat eller grøntsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar