mandag den 23. januar 2017

Thai kokossuppe med kylling & champignon


Vi spiser suppe som aldrig før hjemme hos os. Af flere grunde; kødfri dage, for nemhedens skyld, fordi vejret indbyder til det, og fordi jeg har opdaget, at man faktisk godt kan blive mæt af suppe.

Denne suppe (som dog ikke er kødfri) har vi fået to gange på en uge, for den smager bare SÅ godt, og er en af de bedste thai-supper jeg har smagt. Specielt kan jeg godt lide, at champignoner og peberfrugter er sprøde i suppen.

Inspirationen har jeg fundet i denne suppe men som det ofte sker når jeg læser opskrifter, så sniger der sig andre eller flere ingredienser ind i tilblivelsen, og det skete også med denne suppe, som jeg syntes manglede lidt fyld.

Thai kokossuppe til 4 personer:

1 stort løg, hakket
4 fed hvidløg, hakket
3 spsk. ingefær, skrællet og hakket
1 liter hønsebouillon
400 g. kyllingebrystfilet
2 røde peberfrugter i strimler
3 store gulerødder i små tern
2 store røde chillier, i skiver
300 g. brune champignoner, i skiver
1 dåse kokosmælk (ikke light)
4 spsk. fiskesovs
saft fra 1 lime
friskkværnet peber

Tilbehør:
200 g. risnudler
4 forårsløg, fintsnittet

Steg løg, hvidløg og ingefær i lidt olie, uden at det får farve, men kun bliver blødt og blankt.
Hæld den varme bouillon ved, læg låg på gryden og lad det småsimre under låg i 10 min.

Imens suppen koger gør du grøntsagerne i stand og skærer kyllingen ud i små tern

Læg risnudlerne i en dyb tallerken, drys med lidt salt og hæld kogende vand over så det dækker. Lad det stå og trække på køkkenbordet i 7-8 min. Hæld vandet fra. Klip i nudlerne imens de ligger i sigten med en saks, så de bliver mindre.

Si suppen og kassér løg, hvidløg og ingefær.

Hæld kokosmælk, gulerodstern og kyllingetern i den varme suppe og læg låg på gryden. Når gryden kommer i kog igen, koger du videre i 5 minutter.

Tag låget af gryden. Tilsæt fiskesovs, limesaft, peberfrugt, chili samt champignon. Lad suppen nå til kogepunktet igen. Smag til med peber og evt. mere fiskesovs og lime og server med det samme.

Fordel risnudlerne i 4 dybe tallerkener. Hæld den varme suppe over og top med fintsnittet forårsløg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar