mandag den 12. oktober 2015

Klamme halloween fingre / heksefingre


Uhyggelige, klamme fingre, som heldigvis smager bedre end de ser ud, de smager faktisk rigtig godt!

Har set billeder af disse fingre mange gange, og endelig fik vi lavet vores egen version i dag, hvor jeg har fridag sammen med min femårige søn.
Han var helt opslugt af projektet, og fik lavet en hel pladefuld fingre selv, uden min indblanden.
En hyggelig dag i køkkenet :-)


Klamme fingre ca. 24 stk.:
200 g. stuetempereret smør
175 g. sukker
1 æg
2 spsk. vaniljesukker
1/2 tsk. salt
400 g. mel

12 mandler, skoldede, smuttede og halverede
lidt rød syltetøj

Fremgangsmåde:
Pisk sukker og smør med vaniljesukker og salt. Tilsæt ægget og til sidst mel.

Tril fingre og pres dem let flade. Læg dem på bagepapir og tryk en lille fordybning til mandlen. Dryp lidt syltetøj i fordybningen og tryk en halv mandel fast. Skær små linjer under mandlen og midt på "fingeren" ved knoen.



Bages ved 200 grader midt i ovnen i ca. 12 min. eller indtil de er en smule gyldne.

Når de er kølet af, kan du pensle knoer og linjer med et tyndt lag kakao, for et beskidt look.

Junior pensler sine egne kager med kakao.

4 kommentarer:

  1. De er faktisk pænt klamme, de fingre. Det kunne være, at jeg skulle tage en lignede (u)hyggelig dag i køkkenet med min datter. Hun vil være vild med dem, og så har vi noget at skræmme fætrene med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emilie ja de er faktisk så klamme at man næsten får kvalme ved at se på dem. Heldigvis smager de skønt som vaniljekranse. God fornøjelse med bageriet, kh. Eva

      Slet
  2. Hej Eva
    Tak fordi du deler dine idéer og kreative talent. Hvilken kakao pensler du med?? - Jeg forestiller mig, at der er forskellige brands, hvor nogle er bedre end andre.

    Bedste hilsner
    Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Brit dejligt at du har lyst til st "læse" med på bloggen :-)
      Jeg har brugt Valrhona Kakao, men den økologiske kakao fra änglamark er også af rigtig fin kvalitet. Kh. Eva

      Slet