fredag den 12. december 2014

Vitaminkugler med abrikos, mandler og BAOBAB


Her kommer endnu en opskrift, som indeholder det vitaminfyldte frugtpulver BAOBAB.
Jeg har eksperimenteret mig frem til en sund konfektkugle, hvor jeg har brugt abrikoser i stedet for dadler.
Tørrede abrikoser har et glykæmisk index på 31, det er lavt, sammenlignet med tørrede dadler, som har et glykæmisk index på 103.
Hvad skal man så bruge den viden til, jo abrikoser påvirker ikke blodsukkeret betydeligt, hvilket har inddirekte betydning for dit helbred.
Jeg har derudover tilsat hampeprotein, som indeholder 45 % protein, 20 % kostfibre samt over 10 % omega fedt, og ingefær, som er rig på antioxidanter. Jeg kan vist godt tillade mig, at kalde kuglerne for sunde, kan jeg ikke?  :-)

Vitaminkugler ca. 40 stk.

200 g. økologiske abrikoser (de økologiske brune abrikoser er usvovlede, modsat de orange)
200 g. mandler
4 spsk. rå kakaopulver
2 spsk. BAOBAB frugtpulver, kan købes her
2 spsk. rå hampeprotein
3 tsk. tørret ingefærpulver
1 spsk. ægte kanel fra urtekram
1 tsk. usødet vaniljepulver, fra urtekram
ca. 1/2 dl. vand

Overtræk:
100 g. 80% chokolade

Alle ingredienserne blendes til massen bliver sammenhængende. Spæd evt. til med lidt mere vand.
Form ca. 40 kugler.
Smelt chokoladen over vandbad eller i chokoladesmelter og dyp kuglerne deri.

Sæt kuglerne på køl, indtil chokoladen er stivnet.
Opbevares i en tætsluttende beholder i køleskabet og nydes kolde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar