torsdag den 13. juni 2013

Klassisk Lasagne


Denne aftens menü var lasagne, efter ønske fra min mand. Når jeg laver en klassisk lasagne som denne, bruger jeg faktisk aldrig opskrift. Mængden af oksekød er altid den samme, bechamelsaucen ligeså, men derudover bruger jeg de grøntsager jeg har i huset, som kan variere imellem gulerødder, squash, porrer og selleri. I aftenens version var der gulerødder og lidt selleri.

Lasagne til 6 pers.

800 g. oksekød
2 dåser hakkede tomater
1 dåse koncentreret tomatpuré (70 g.)
1 stort løg, hakket
4 mellemstore gulerødder, i grove tern
1 lille stykke knoldselleri, i bittesmå tern
3 fed hvidløg, presset
1 laurbærblad
1 spsk. tørret basilikum
1 spsk. tørret oregano
1 tsk. sukker
salt og peber
lidt vand

Fuldkornslasagneplader
økologisk revet ost til drys

Bechamelsauce:
7 dl. varm letmælk (jeg varmer mælken 4 min. i microovnen)
20 g. smør
3 spsk. mel
1 tsk. revet muscatnød
1/2 dl. revet parmesan
salt og peber

Kødsauce: Svits kødet i en gryde til det er godt brunet.
Tilsæt løg, hvidløg, gulerødder og selleri. lad det svitse med i nogle minutter. Tilsæt hakkede tomater, tomatpüré og krydderier og spæd til med lidt vand, så saucen ikke er for "tør". Læg låg på og lad saucen simre ved svag varme i mindst 1/2 time, men gerne 3-4 timer hvis du har tid. Hvis den simrer i mange timer, skal du tilsætte lidt vand undervejs. Når saucen er færdig fisker du laurbærbladet op.

Bechamelsauce: smelt smørret i en tykbundet gryde, tilsæt melet og rør konstant til det er homogent og sejt. Tilsæt den varme mælk gradvis under konstant piskning. Lad saucen koge op ved svag varme indtil den har den passende konsistens. Tilsæt parmesanosten.
Smag til med salt og peber.

Tag et fad på ca. 35 x 25 cm. og byg lasagnen op. Start med lidt kødsauce i bunden, så lasagneplader, kødsauce og bechamélsauce. Fortsæt sådan til du har tre lag lasagneplader i lasagnen og slut af med bechamélsauce øverst. Drys med lidt revet ost på toppen og bag lasagnen ved 200 grader i 30 min. Lad den hvile på køkkenbordet i 10 min.
















Server med en sprød grøn salat med honningvinaigrette.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar