torsdag den 9. august 2012

Salat med søde kartofler



Denne salat er anderledes, ved at den er fyldt med søde bagte kartofler. Den smager rigtig dejligt og passer til al slags kød synes jeg.
Opskriften har jeg fundet hos www.newyorkerbyheart.com men har ændret den, ved at tilføje bagt peberfrugt og grønne oliven. Også forholdene af ingredienser har jeg ændret på, jeg skriver den som jeg lavede den:

4 pers. som tilbehør til kød:

4 store søde kartofler, skåret i tern på ca. 2x2 cm. (jeg fandt dem i Brugsen, de er orange og ligger i en bakke med 4 stk.)
1 lille rød peberfrugt i tern
10 san marzano tomater, skåret i skiver
10 grønne oliven med rød peber, skåret i skiver
1 lille rødløg, halveret og i tynde ringe
1 dåse blandede økologiske bønner (evt. fra Kavli) Eller udblød og kog dine egne favoritbønner, hvis du har tid.
100 g. god feta, smuldret
1 håndfuld persille, skyllet godt og hakket

Marinade til kartoflerne:
2 spsk. olivenolie
1 tsk. oregano
1 tsk. stødt spidskommen

Dressing:
1/2 dl. olivenolie
1/2 dl. frisk presset citronsaft
1/2 tsk. cayennepeber
evt. et fed hvidløg, presset
salt og peber

Kom de udskårne kartofler i en skål, tilsæt olie og krydderier og vend det rigtig godt rundt.
Kom bagepapir på en bageplade og bred kartofler og peberfrugt ud. Bag ved 180 grader (varmluft) i ca. 30 minutter.
Imens gøres de øvrige ingredienser til salaten klar og blandes sammen i en stor skål eller et fad.
Vend de lidt afkølede kartofler i sammen med dressingen og vend det hele godt sammen.
Kan spises som en selvstændig ret eller som tilbehør til alle former for kød og fisk.

Vi fik små bøffer af svinemørbrad til....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar