fredag den 3. august 2012

Lady og Vagabonden spaghetti med kødboller og spicy tomatsauce



Denne pastaret har hittet mange gange hos os. Både børn og voksne er vilde med den.

Det er en ret fra Karolines Køkken, udviklet af Tina Scheftelowitz, stifter af AMOKKA Caféerne og kogebogsskribent. Måske kender du hendes bøger (geniale gryderetter, superbe supper, suveræne salater osv.) som hun har lavet i samarbejde med Sonja Bock. Det er yndlingskogebøgerne her i huset, og jeg har næsten hele serien.

Retten er hurtig at lave, da kødbollerne skal koges i saucen.
Jeg kom ved en fejl til at købe hakket kalv og flæsk i stedet for oksekød i dag, derfor er mine kødboller så lyse. Det gik dog an, men det smager bedre med oksekød, efter min smag.
Løg var jeg gået tør for, så jeg har erstattet cittauerløg med rødløg. Smagsmæssigt gjorde det ingen forskel.


4 personer:

Kødboller
1 revet zittauerløg (ca. 100 g)
1 lille revet fed hvidløg
Revet skal og saft af 1 økologisk citron
500 g hakket oksekød (ca. 6% fedt)
1 æg
½ tsk cayennepeber
1½ tsk groft salt

Sauce
1 spsk. olivenolie 
1 lille hakket løg
1 fed hvidløg, revet
1 spsk. tørret basilikum
1 tsk cayennepeber
2 dåser hakkede tomater (ca. 800 g)
½ dl piskefløde
2 tsk sukker
1 tsk groft salt

Tilbehør: 
400 g fuldkornsspaghetti

1 skål grøn salat.

Kødboller: Rør kød, løg og de øvrige ingredienser sammen og lad blandingen hvile tildækket i køleskabet imens du laver tomatsaucen.

Sauce: Lad olien blive varm i en sauterpande eller gryde. Svits løg, hvidløg, basilikum og cayennepeber i ca. 2 min. - til løgene er klare. Tilsæt tomater, sukker og salt og lad saucen simre i 10 min. under låg.
(Nu kan du vælge at blende saucen, før du tilsætter kødbollerne)
Form herefter boller med en teske eller med hænderne - til valnøddestørrelse. Der bliver ca. 20 stk.
Kom kødbollerne i saucen og lad dem koge ved svag varme og under låg i ca. 10 min. 
Kog imens spaghettien efter anvisningen på emballagen.

Tilsæt fløde til saucen og smag til.

Server spaghetti og kødboller sammen med en skål grøn salat.

Tips: Juster cayennemængden efter smag. Oksekødet kan evt. erstattes af lammekød eller kalv og flæsk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar