tirsdag den 30. december 2014

Gammeldags Millionbøf



Nogle gange får jeg lyst til denne simple ret fra min barndom.
Der er ikke så meget hokus-pokus over den danskkrydrede ret, med få ingredienser, det er bare nostalgi og det smager dejligt.
Jeg postede billedet af retten på Instagram forleden og en af mine følgere efterspurgte opskriften, så den kommer her.

Jeg bruger frilandsoksekød fra Rema 1000 til denne ret. Kødet er ikke gaspakket (jeg kan ikke fordrage gaspakket kød) men pakket i tæt vacuum og ligger i 250 grams pakker. 

Millionbøf til 4 personer:

600 g. hakket oksekød af god kvalitet
2 hakkede løg
vand
salt og peber
maizena til jævning (bland 2 spsk. maizena med 4 spsk. vand)
sovsekulør
Ketchup, æbleeddike og engelsk sauce til tilsmagning.

Tilbehør: kartofler, kartoffelmos eller spaghetti, samt evt. syltede-grønne-tomater og sund-waldorfsalat.

Fremgangsmåde;
Svits kødet i lidt olie og smør til det er godt brunet og sprødt. Husk, at der er masser af smag i godt brunet kød, det er vigtigt i en ret af få ingredienser. 

Tilsæt løg og svits dem med i et par minutter, til løgene er klare. Krydr med salt og peber.
Hæld vand på (evt. kogt i kogekande) til det akkurat dækker kødet.
Lad sovsen småsimre under låg i et kvarters tid.
Tilsæt sovsekulør og smag til med ketchup (for sødme) og engelsk sauce samt æbleeddike.
Jævn saucen med maizena rørt op i vand.

4 kommentarer:

  1. Fuldstændig som jeg husker det fra min barndom-)
    Godt Nytår
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Charlotte, også rigtig godt nytår til Dig!!!

      Slet
  2. Det skal vi have i aften :-)
    Tak for inspirationen her på din blog :-)
    Og en herlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar dejligt at høre! Kh. Eva

      Slet