torsdag den 5. april 2018

Chokoladekage


Min mand har fødselsdag i dag, så jeg har bagt chokoladekager til ham og hans kolleger.

Fornylig bagte jeg samme kage, som velkomstkage til vores nye naboer, og jeg synes den blev rigtig god og luftig i krummen, til trods for at det bare er en helt almindelig chokoladekage uden luksusingredienser. 
Normalt når jeg bager chokoladekage er der nemlig smeltet chokolade i dejen, hvilket der ikke er i denne. Alligevel er den meget chokoladeintens.

Portionen passer til en ovnbradepande i halv størrelse ca. 30 x 25 men jeg har delt dejen i to og bagt dem i to rugbrødsforme.

Jeg har ændret lidt på opskriften siden jeg postede den første gang. 

Chokoladekage til ca. 20 personer:
250 g. smør, stuetempereret
450 g. sukker
3 æg, stuetemperatur 
1 spsk. vaniljesukker
1/2 tsk. fint salt
45 g. kakao
375 g. mel
1,5 tsk. bagepulver
1,5 tsk. natron
3,75 dl. kærnemælk
1/2 dl. færdigbrygget kaffe

Topping: 200 g. 70 % chokolade, 25 g. smør
Drys: hakkede pistacienødder, tørret kornblomst & frysetørrede hindbær

Fremgangsmåde:
Pisk smør og sukker godt sammen, tilsæt æggene, pisk igen og tilsæt salt.
Sigt mel, bagepulver, natron og kakao i dejen og rør det sammen med en dejskraber inden du til sidst tilsætter kærnemælk & kaffe.

Bag kagen i en 175 grader varm ovn (ikke varmluft) i 35-40 min.

Topping: 
Smelt chokoladen i chokoladesmelter eller over vandbad. Bland smørret i og lad det smelte sammen.
Hæld chokoladen over kagen og drys med toppingen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar