torsdag den 2. februar 2017

Frøknækbrød uden mel



Jeg lavede knækbrød i sidste uge, efter inspiration fra disse knækbrød
Jeg synes dog at knækbrødene var enormt salte, og jeg havde også problemer med at få dem sprøde ved bagning, da massen føltes meget våd, så jeg har eksperimenteret mig til en - for mig - bedre version, som jeg vil dele med jer her.

Jeg synes slet ikke man fornemmer, at der ikke er mel i, de smager akkurat lige så skønt som almindelige knækbrød, eneste forskel er, at disse er lidt mere porøse, da melets egenskab jo er, at binde dem sammen pga. stivelsen.

Det smager skønt, hvis du rister knækbrøddet lidt, fra dagen efter de er bagt, så bliver de som nybagte igen.

2 plader knækbrød:

1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. chiafrø
1,5 dl. græskarkerner
1/2 tsk. fint salt
2,5 dl. vand

Fremgangsmåde:
Hæld vand i en skål sammen med salt.

Afmål frø og kerner og tilsæt det til vandet sammen med chiafrø. Rør godt rundt og lad massen stå og trække på køkkenbordet i 15 min.

Rør igen og fordel massen på bagepapir på to bageplader. Brug en dejskraber eller våde hænder til at presse massen så flad som muligt.

Rids knækbrødene op inden de bages, eller bræk dem i rustikke stykker efter bagning, som jeg har gjort.

Bag ved 150 grader i 1 time til halvanden, eller indtil knækbrødene er sprøde.

Nyd dem med koldt smør eller ost.

Opbevar knækbrødene i en tætsluttende beholder, og rist dem evt. på brødrister når de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar