torsdag den 20. december 2012

Braiseret kalkunbryst


Denne ret har fulgt mig i mange år, den er helt speciel, pga. saucen som kødet simrer i. Det er en intens sauce, som klæder det lyse kød rigtig godt. Prøv den og du vil blive afhængig !
Jeg havde ikke hvidvin i huset da jeg lavede retten forleden, og brugte i stedet en rest hvidtøl. Til min store overraskelse, blev saucen præcis lige så god som den plejer, så hvis du ikke vil ofre en flaske hvidvin på retten, kan du med fordel bruge hvidtøl, eller almindelig øl.
Tilbehøret kan du lave lidt mere spændende, som du ønsker det. Vi fik grov pasta, dampede gulerødder og forårsløg til, for nemheden skyld, og til fordel for familiens yngste.

4 pers.

1 snøret kalkunbryst
4 fed hvidløg i skiver
2 spsk. dijonsennep
1 lille dåse koncentreret tomatpure (70 g.)
3 spsk. balsamico
2 dl. hvidvin, martini, eller hvidtøl
2 dl. hønsefond/bouillon
1 dl. fløde eller 18% madfløde

Snør kalkunbrystet. Dup det tørt, krydr med salt og peber og brun det godt på alle sider i en gryde
Bland hvidvin, sennep, tomatpuré, balsamico, hønsefond og hvidløg, og hæld det i gryden
Lad det simre ved svag varme under låg i 35-40 min.
Tag kødet op og hold det varm under folie.
Hæld fløde i saucen og varm godt igennem.
 
Server evt. med pasta og grøntsager, eller hvad du foretrækker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar