søndag den 28. oktober 2012

Ungarsk Gullashsuppe



En god fyldig og mættende suppe til den kolde tid. Suppen smager næsten endnu bedre dagen efter, når den har trukket smag, så lav bare rigeligt.

Du kan evt. vælge, at stege bacon sprødt og drysse det over suppen ved servering, i stedet for at koge det med i suppen.

Suppen er en af de mest søgte opskrifter på bloggen. En af mine følgere har skrevet, at hun har serveret suppen for en ungarsk veninde og hun roste den meget og sagde at den smagte helt autentisk. Bedre feedback kan man ikke få!

Suppen er fedtfattig.

Ungarsk Gullashsuppe til 4 pers:
Ca. 400 g. oksekød til gullash i tern
150 g. bacon i tern
2 hakkede løg
2 hakkede hvidløg
6 mindre kartofler i tern (eller 2-3 persillerødder i tern)
2 røde peberfrugter i strimler
3 gulerødder i skiver
1 dåse hakkede tomater
1 lille dåse koncentreret tomatpuré (70 g.)
2 spsk. mild paprika
1 spsk. sukker
Salt og friskkværnet peber
Kalvefond/bouillon.

Tilbehør:
Cremé fraiche 9 % og persilledrys

Fremgangsmåde:
Steg kødet i lidt olie i små portioner ad flere omgange. Kødet må ikke koge, men skal stege. Tag kødet op.
Svits først bacon, derpå løg og hvidløg til løgene er klare. Tag det op. (hvis bacon´en er meget fed, så hæld fedtet fra)
Svits kartofler og tilsæt bacon, kød og løg.
Tilsæt peberfrugt, gulerødder, paprika, tomatpuré og hakkede tomater.



Tilsæt kalvefond/bouillon, mængden fik jeg ikke målt, men fonden skal "stå" ca. 1 cm. over fyldet.
Lad suppen simre for svag varme under låg i ca. 1 time, eller indtil kødet er mørt.
Smag til med sukker, salt og peber.

Server suppen med creme fraiche og persilledrys på toppen + godt brød.



Følg mig på Facebook og få de nyeste opskrifter først og lidt glimt fra mit liv :-)

8 kommentarer:

  1. Det er godtnok en dum side at skrive ud fra - fik 16 sider, selvom jeg markerede opskriften. siden er ellers inspirerende, så få lige den detalje rettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, jamen jeg håber da at du kunne bruge opskriften. Jeg kan desværre ikke tilrette printerindstillingerne, det er sådan blogger er, har selv prøvet at markere og printe markeringen ud, det lykkes fint for mig, fik kun to sider. Vh. eva

      Slet
  2. Man kan også kopiere det man gerne vil have på sin udskrift over i et word-dokument. Så kan man nøjes med 1 side :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ! Ja det har Du da helt ret i, så skulle det vist ikke kunne gå galt, mange tak for det :-)

      Slet
  3. Hej Eva
    Vil bare lige fortælle dig, at jeg fulgte din opskrift denne weekend og serverede suppen for min ungarske veninde. Den bestod med bravour, og det er ikke sidste gang, jeg giver mig i kast med den.
    Mvh Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heidi !
      Tusind tak for Din kommentar, det er da bare dejligt at høre ! Kh. Eva

      Slet
  4. Jeg printer ofte opskrifter ud fra diverse blogs. Og har fundet frem til denne app, der hjælper mig virkelig meget. Den sorterer meget fra selv og vil han have mere sorteret fra inden print, så kan man selv gøre det ved at klikke på det der skal fjernes. f.eks billeder. Man kan installere appen og så ligger den som et lille ikon i højre side på alle sider du åbner. Eller man kan bare kopiere adressen på den side man vil printe og sætte den ind her. https://www.printfriendly.com/

    SvarSlet
  5. Mange tak for dit svar, som jeg desværre først ser nu. Jeg kendte ikke selv appen, men vil straks finde den, TAK, vh. Eva

    SvarSlet