lørdag den 24. marts 2012

Verdens bedste fastelavnsboller med marcipanremonce


Det her er efter min mening verdens bedste og nemmeste fastelavnsboller.
De er store og bløde og har det dejligste fyld af marcipanremonce.

Du kan evt. vælge at lægge et lille stykke nougat ovenpå remoncen i bollen, det smager også rigtig dejligt, eller tilsætte 2 spsk. hindbærsyltetøj til remoncen. Jeg laver dem dog oftest med marcipanremoncen alene.


12 fastelavnsboller:
75 g. smør
1,5 dl. sødmælk
50 g. sukker
1/2 tsk. kardemomme
1/2 tsk. salt
25 g. øko. gær
1 æg
Ca. 350 g. sigtet speltmel (eller hvedemel)

1 æg til at pensle bollerne med

Fyld:
75 g. flormelis
75 g. smør
100 g. revet marcipan

Overtræk:
50 g. mørk eller lys chokolade
krymmel (jeg har brugt kandiserede violer, frysetørrede hindbær, blå kornblomst og sølvflager, men vælg selv hvad du har lyst til)

Fremgangsmåde:
Smelt smørret i en lille gryde ved svag varme. Tilsæt mælken og varm op til "lillefingervarm"
Opløs gær og sukker heri. Tilsæt kardemomme og salt til mælkeblandingen.

Tilsæt melet og til sidst ægget. Ælt dejen godt sammen. Dejen er ret flydende, men tilsæt ikke mere mel, før du skal til at arbejde med dejen. Drys et tyndt lag mel over dejen og lad den hæve i ca. 45 min. under et klæde.

Rør remoncen sammen. 

Hæld dejen ud på køkkenbordet. Drys lidt mel over den og vend den et par gange og lad den tage det mel den har brug for. Dejen skal være blød og elastisk og til den våde side. Selvfølgelig ikke så våd, at den klæber fast i bordet når du arbejder med den. 

Lav 12 kugler af dejen. Rul hver kugle flad med en kagerulle til den er ca. 12 cm. i diameter. Læg en spsk. fyld på hvert dejstykke og fold enderne sammen. Du skal lave 6 små krydsede fold i dejen, med den metode flyder fyldet ikke ud under bagningen. 
Se i videoen herunder hvordan jeg folder dejen, så fyldet ikke flyder ud.




Sæt bollerne på en bageplade med sammenfoldningerne nedad. Lad dem hæve i ca. 30 min.



Pensl bollerne med sammenpisket æg. (husk at ægget skal have stuetemperatur, så det ikke chokker bollerne og gør dem flade) Bages ved 230 g. til de er gyldne. 8-10 min. afhængig af ovn.




Overtræk: smelt chokolade i en chokoladesmelter eller over vandbad. dyp bollerne i chokoladen, eller brug en ske og drys evt. med krymmel.




Fastelavnsbollerne er fryseegnede, dog skal du vente med at give dem chokoladeovertræk.

Følg mig på  facebook og få opdateringer ved nye indlæg ;-)

26 kommentarer:

  1. Skal der virkelig ikke mere end 300 g mel i dejen? Min er sjaskvåd og kan på igen måder rulles efter hævning?
    Vh Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi jeg retter lige i opskriften, for flere har skrevet om samme problem. Jeg vejer aldrig selv melet af, tilsætter blot til passende konsistens, så det er nok en fejl med de 300 g. :-)

      Slet
  2. Vil meget gerne se din video. Som altid løb alt fyldet ud��

    SvarSlet
    Svar
    1. Er videoen ikke tilgængelig på siden? Kig over på min Facebookside Evas Køkken og scrol lidt ned på siden, så kan du se videoen :-)

      Slet
    2. Prøv at lægge dem I store silicone muffinsforme, så hvis fyldet flyder ud så bliver det i og omkring bollen. Det gør jeg altid hvis jeg laver kanelsnegle.
      Joy Haycock

      Slet
  3. Kan heller ikke se videoen (og jeg har både prøvet på Facebook og din blog)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv Lotte, ved virkelig ikke hvorfor ? For mig er den tilgængelig begge steder? Kh. Eva

      Slet
  4. Hejsa. Hvor store bliver de når de er færdige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte, ca. på størrelse med en alm. tebolle fra bageren :-)

      Slet
    2. Jeg kan heller ikke se videoen, kan du ikke skrive hvordan du gør?

      Slet
    3. hvis remonce fyld ikke skal flyde ud, så put en spsk hvedemel i remoncen. Det virker - har fået tippet af den gammel bager.

      Slet
    4. Tak det er et godt tip👍🏻 Jeg kan heller ikke se videoen hvis jeg går på fra min telefon, har du prøvet at gå på fra en pc? Det er lidt svært at forklare hvordan jeg folder dem, jeg folder dem med små fold ind over den dejflap jeg lige har foldet, hmmmm svært at forklare .....

      Slet
  5. Skal smøret til fyldet smeltes, inden det blandes sammen med flormelis og marcipan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ikke smeltes, men være stuetempereret :-)

      Slet
    2. Tak for svar. De er lige kommet ud af ovnen og dufter himmelsk. Spændt på at smage dem.

      Slet
    3. Håber de blev gode Mette ?! :-)

      Slet
  6. Hej Eva kan jeg lave dem dagen før de skal spises? Evt. så gøre dem klar. skal have dem med i datterens børnehave om morgenen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina, de er altså bedst helt nybagte, men hvis du laver dem i aften, så vil jeg anbefale at du venter med at overtrække dem med chokolade/glasur og så luner dem en smule i morgen tidlig inden du lægger glasur på. På den måde burde du kunne live dem lidt op inden de skal spises. Alternativt kan de fryses ned som lune i aften og samme procedure derefter. God fornøjelse kh. Eva

      Slet
  7. Hej Eva.
    Jeg lavede dine fastelavnsboller for en uge siden, og de smagte fantastisk :-) Jeg lavede ekstra og lagde dem i fryseren. Jeg er nu itvivl om hvordan jeg skal behandle dem, så de ikke bliver tørre, hvad gør du?
    Mvh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, det er jeg glad for at høre! Jeg ville tø dem op på køkkenbordet i en times tid og lune dem i 7-8 min. ved 180 grader inden du kommer chokolade på. Så skulle de blive som nybagte kh. Eva

      Slet
    2. Mange tak for svar, det må jeg prøve ;-)
      Tak for en fantastisk opskrift!
      Mvh Jette

      Slet
    3. Hvis man har mikroovn er 30 sek-1 min. i mikroovnen ved max varme perfekt! Så bliver de bløde og lækre som var de nybagte :9

      Slet
    4. Ja det er nemlig rigtigt 😊 jeg ville dog max give dem 30 sek.

      Slet
  8. Jeg har aldrig smagt så bløde og lækre fastelavnsboller! Tak for en fantastik opskrift! 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dejlig feedback! Kh. Eva

      Slet
  9. Dejen er virkelig god 😊 Men for mig er remoncen for intens i smagen og for bastant. Men det er selfølgelig en smags sag. Skulle jeg lave dem igen ville jeg evt blande fyldet med creme eller tage mindre marcipan i.
    Ellers nemme at lave

    SvarSlet