onsdag den 27. november 2019

Perfekte porcerede æg


Det er faktisk slet ikke svært at porcere æg til perfektion. Jeg tror jeg var over 30 år, før jeg kastede mig ud i disciplinen, simpelthen fordi jeg troede, at det var svært, som rygtet siger.

Her er en lille guide :-)

Nøjes med at porcere et enkelt æg ad gangen, indtil du har styr på teknikken.

Note: friske æg er langt nemmere at porcere end gamle æg, da hviden på friske æg er mere fast, hvor den på ældre æg er mere flydende.

Du skal bruge en lav gryde, 1 lille kop og lidt olie til at smøre koppen med, så glider ægget bedre ud, synes jeg.

Smør indersiden af koppen med olie. Hæld overskydende olie fra. Slå ægget ud i koppen. Ægget skal selvfølgelig håndteres forsigtigt, så blommen ikke flyder ud. Hvis det sker må du starte forfra.

Hæld vand i gryden så det dækker 2/3 af grydens volumen. Tilsæt lidt salt og 1 spsk. eddike.
Bring vandet til kogepunktet. Når vandet koger, skruer du lidt ned for varmen og med et piskeris laver du en hvirvel rundt i vandet - dette skal gøres kraftigt, så der dannes et hul i midten af vandet.


Hæld forsigtigt men hurtigt ægget i "hullet" og lad det hvirvle med rundt i vand-tornadoen.

Hjælp ægget rundt i vandet med en gaffel og lad det snurre rundt i 3 minutter hvis det er str. M og er det ekstra stort (str. L) skal det koge i 4 min. Tag straks ægget op med en hul-ske og læg det på køkkenrulle. Det slør der evt. hænger ud fra ægget fjerner du inden servering.

Porcerede æg kan bruges ovenpå en hakkebøf, på en salat, på en avocadomad, ovenpå en jordskokkesuppe, på en croque madame, ovenpå flødestuvet spinat, på ristet toastbrød osv, osv....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar