mandag den 24. juli 2017

Solbærsyltetøj

Vi har solbærbuske i vores kolonihave og en enkelt busk i vores have hvor vi bor. 
Det der med syltning er faktisk ikke noget jeg tidligere har gjort mig så meget i, af den grund, at hverken min mand eller jeg er fans af syltetøj. 
Vores syvårige søn, derimod, er vild med syltetøj i alle afskygninger, og når han nu efterspørger det, har jeg det bedst med at lave det selv, så vi undgår tilsætningsstoffer og sprøjtede bær.

Så jeg er stadig i den eksperimenterende fase ud i syltekunsten. Hvad jeg godt kan lide ved syltetøj er, at den ikke er for fast i konsistensen, og jeg var heldig at denne faldt ud som jeg bedst kan lide den.
Jeg er klart mest til mørke bær, så denne syltetøj er min foretrukne, hvis jeg en gang imellem trænger til lidt sødt oven på et stykke brød og så synes jeg, at det er den bedste syltetøj til ost.

Jeg har tilsat vanilje til syltetøjet. De mørke bær dominerer smagen og vaniljen anes kun i eftersmagen, så du kan selv vurdere om du vil udelade den.

Solbærsyltetøj ca. 3 glas:

1 kg. solbær
1 dl. vand
1 vaniljestang
1/2 dl. friskpresset citronsaft fra økologisk citron
700 g. sukker

Atamon eller spiritus til skylning af glas.

Skyl solbærrene og hæld dem i en sigte til afdrypning. 

Rib bærrene (at ribbe betyder at fjerne alle stilke fra hver enkelt bær) det tager lidt tid. 

Læg bærrene i en gryde. Hæld vand og citronsaft ved samt kornene fra vaniljestangen og den tomme stang. Kog kun lige op i få minutter, tilsæt sukkeret og rør forsigtigt rundt uden at "punktere" bærrene. Når sukkeret et smeltet tages bærrene op med en hul-ske og saften koges ind ved svag varme UDEN låg i ca. 30 min. Hæld bærrene tilbage i gryden og kog dem op i 1-2 min. 

Hæld straks syltetøjet på atamon- eller spiritus- skyllede (rene!) glas og skru låg på.

Syltetøjet kan holde sig i flere måneder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar