onsdag den 23. november 2016

Labskovs


Jeg har ingen erindringer om denne beige ret fra min barndom.

Jeg tror det var det tunge regnfulde vejr som kaldte retten hjem til mig, for forleden fik jeg pludselig lyst til at smage den for første gang.

Jeg fik nemlig rigtig meget lyst til kartoffelmos, og denne ret består i al sin enkelthed af kartoffelmos med grove kartoffelstykker og smørmørt kød.

Jeg slog lige retten op i et par gamle kogebøger og endte op med et mix af to gamle opskrifter.

Det smager ganske dejligt, så det er bestemt ikke sidste gang jeg laver det.
I dag spiste jeg rester til frokost og det smagte næsten endnu bedre i dag, hvor det havde stået og trukket smag et par dage i køleskabet.

Du kan evt. vælge at udskifte lidt af kortoflerne med knoldselleri. I denne portion havde jeg 900 g. kartofler og 100 g. selleri. Jeg har dog skrevet 1 kg. kartofler i opskriften nedenfor.

Labskovs til 4 personer:

800 g. oksebov eller tykkam
1 kg. bagekartofler (skrællet vægt)
5 dl. kalvefond
2 store løg
lidt olie til stegning
2 laurbærblade
20 sorte peberkorn
salt

Drys: purløg
Tilbehør: rødbeder, evt. sennep og groft rugbrød

Skær kartoflerne i tern på ca. 2 x 2 cm.
Skær løgene i små tern

Skær kødet i terninger på ca. 3 x 3 cm. Brun det godt i en gryde, til det får stegeskorpe.

Tilsæt hakkede løg til kødet, lad dem blive klare, ikke brunede! Tilsæt fonden, sænk varmen så det kun lige akkurat småkoger. Læg låg på og lad kødet simre i 1 times tid.

Tilsæt derefter kartoffeltern, laurbærblade og peberkorn, skru op for varmen igen indtil retten kommer i kog, læg låg på, sænk igen varmen og lad retten simre videre i 1 time til halvanden mere. Undervejs skal du selvfølgelig holde øje med, at retten ikke koger tør.

Når kødet er smørmørt og kartoflerne er kogt ud til mos, smager du til med salt og serverer med en kold smørklat, masser af hakket purløg samt syltede rødbeder.
Du kan også servere en stærk sennep og et stykke rugbrød til hvis du synes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar