torsdag den 24. november 2016

Brunsvigersnegle



Jeg har længe gået med tanker om, at udvikle en opskrift på den perfekte brunsvigersnegl.

Da "Danish Bread Studio - BRØD" åbnede i Odense tidligere på året, smagte jeg sådan en snegl for første gang og blev slemt skuffet. Sneglen var tør og kedelig og slet ikke kalorierne værd.

Men da jeg i sidste uge blev fanget i regnen på BRØD, og skulle tilbringe et stykke tid der, imens jeg ventede på tørvejr, gav jeg brunsvigersneglen endnu en chance, for jeg kunne se, at de denne gang var faldet en hel del heldigere ud, og ganske rigtigt! Sneglen var snasket, med sukkersprød bund, og dejlig karamelagtig at tygge i. Ledsaget af en kop varm chokolade med flødeskum endte det med at blive min aftensmad den dag.

Jeg synes at min version er blevet ok og lidt hen ad brunsvigersneglen fra "BRØD" med blød midte og en sukkersprød og knasende bund.


Brunsvigersnegle 12 stk. i forme:

75 g. smør
1,5 dl. mælk
25 g. øko. gær
2 spsk. sukker
1 tsk. kardemomme
1/2 tsk. salt
30 g. rugmel
250 g. sigtet speltmel (kan erstattes af hvedemel)

Fyld:
100 g. blødt smør
175 g. brun farin
2 spsk. mørk sirup
1 tsk. kanel

Til pensling efter bagning:
25 g. smør
2 store spsk. farin
1 spsk. sirup

Fremgangsmåde:
Smelt smørret i en lille gryde, tilsæt mælken og afkøl blandingen til den er "lillefingervarm"
Tilsæt sukker, kardemomme og salt. Opløs gæren heri.

Tilsæt rugmel og speltmel og ælt dejen godt sammen. Lad den hæve tildækket i 30 min.

Rør fyldet sammen (det skal ikke varmes!)

Rul dejen ud til et rektangel på ca. 35 x 45 cm. Smør fyldet ud på hele dejens overflade.

Rul dejen til en pølse på den korte led.
Skær lidt af enderne af i hver side af dejen. Skær 12 snegle. Læg dem i forme hvis du har, så holder de bedre på fyldet. Pres dem flade med hånden.
Lad sneglene hæve i 30 min.

Bag sneglene ved 210 grader i 12-15 minutter til sneglene er gyldne.

Imens sneglene bager, smelter du 25 g. smør, 1 spsk. sirup og 2 spsk. farin i en lille gryde.

Lad sneglene afkøle en smule og fordel smørblandingen ovenpå dem med en ske.
Nyd dem med det samme, evt. med en kop varm chokolade med flødeskum.


Perfekt sukkersprød knasende bund.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar