torsdag den 14. december 2017

Verdens sprødeste pizzaer bagt på bagestål


I dag har vi spist de sprødeste pizzaer til frokost. Seriøst den sprødeste bund jeg nogensinde selv har lavet i min egen ovn, så jeg er nødt til at dele min begejstring med jer.

For et års tid siden, talte jeg med min madblogger-kollega Martin (som har den meget inspirerende blog Rigeligt Smør) om problemet med pizzasten, som ikke kunne holde til de 300 grader min ovn kan gå op til.
På daværende tidspunkt, havde jeg inden for en måned mistet to sten, som var flækket under bagning, og det var jeg temmelig træt af.
Martin anbefalede mig et bagestål fra Diablosteel som han omtalte som helt fantastisk. Alligevel skulle der gå et år, inden jeg fik mig taget sammen til at bestille et.

Stålet kom for et par dage siden, og i dag skulle det så stå sin prøve, så jeg var meget spændt.

Efter et kiks med en lidt for tyk bund, sad 2., 3. og 4. pizza lige i skabet, tynde og mega sprøde bunde, som var knasende hele vejen igennem, ikke kun på kanterne.
Jeg mestrer ikke kunsten, at lempe pizzaen fra pizzaspaden over på stålet, den sidder simpelten fast på spaden, så jeg gjorde det, at jeg rullede pizzaen ud på bagepapir og trak så bagepapiret væk efter 1 minuts bagning.
Efterfølgende har jeg korresponderet med Thomas, som ejer Diablosteel, og han har rådet mig til at få fat i en træ-pizzaspade, som meget nemmere slipper dejen, end min stål-pizzaspade. Og så godt med durummel eller majsmel under dejen, som fungerer som små "rullesten" det skulle virke ;-)

Så hvis du står og mangler en julegave, til manden som har alt, madentusiasten, eller vedkommende som tror han/hun bager verdens bedste pizza, så er stålet en super gave!

Jeg ved i hvert fald godt, hvem jeg skal give stålet til, min bageglade onkel, som bager de dejligste stenovnsbrød og boller, for det kan stålet nemlig også bruges til.
Det er i øvrigt en 6 mm. stålplade jeg har erhvervet mig. Den findes også i 10 mm.
Stålet skal varmes op i 40 minutter på ovnens højeste trin inden du kan begynde at bage din pizza.

Til dagens pizzaer brugte jeg en opskrift på æltrefri pizzadej fra Diablosteels hjemmeside -tomatsaucen var ligeledes derfra, en kogefri sovs, som bare skal blendes, det var super nemt, og både dej og sovs smagte rigtig godt.
Der er i øvrigt mange opskrifter, også på brød og boller, og gode fif at hente hos Diablosteel.

Jeg rullede pizzadejen tyndt ud på polenta, for at få en mere rustik bund.
Toppingen var hakket oksekød (tatar) som blev lagt på i klumper på størrelse med valnødder, rødløg i både, champignon i skiver, mozzarella, langtidsbagte tomater, pesto og frisk oregano.

Billedet taler for sig selv ik´ kan I smage den?

Bagestålet skal behandles med rapsolie, en enkelt gang inden brug og skal efterfølgende bare børstes af. Er der meget ost eller andet fyld fastbrændt på stålet, rengøres det med fint sandpapir, pladen må ikke få vand.

Jeg tror ikke der går mange dage før vi igen skal have pizza :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar