tirsdag den 3. december 2013

Chili con carne med skært oksekød, chokolade og lime




Jeg fik rigtig meget lyst til chili con carne i aftes, og begyndte at tænke i sammensætningen af ingredienser til sådan en ret. Det endte ud som nedenstående, og resultatet blev rigtig godt.

Jeg har brugt skært oksekød i stedet for hakket oksekød, sådan kan jeg bedst lide den.

Retten forberedte jeg ved middagstid, satte den så i ovnen i en støbejernsgryde og kørte på arbejde 4 timer. Da jeg kom hjem ved 17.30 tiden duftede huset skønt, og kødet var blevet perfekt mørt.

Jeg har brugt to af de lange røde chilier fra supermarkedets grøntafdeling. Det gav en medium styrke til retten, men er du til en mere stærk version, dobbler du bare op.


Chili con carne med skært kød, chokolade og lime til 8 pers.

1 kg. skært oksekød af tykkam. bov eller bryst i stykker på ca. 3 x 3 cm.
2 dåser hakkede tomater
3 store gulerødder skåret i tykke mønter
1 lille dåse koncentreret tomatpuré
2 rødløg i både
2 fed hvidløg, pressede
2 røde chili skåret i skiver (jeg tager ikke kernerne ud)
1 spsk. stødt spidskommen
1 spsk. stødt koriander
1 stjerneanis
1 kanelstang
7 dl. kalve- eller oksefond
1 dåse røde kidneybønner, drænet for vand
1 dåse chilibønner (kidneybønner i chilisauce)
40 g. 70 % chokolade
saft fra 1 lime

Tilsmagning
Worchestersauce
Farin

Tilbehør:
ris, naanbrød, creme fraiche, syltede rødløg, chips, frisk koriander, avocado eller guacamole

Fremgangsmåde
Svits kødet i smør i en meget varm gryde ad flere omgange. Vigtigt er at kødet ikke ikke koger, det skal have en stegeskorpe, det får du ved at stege små portioner ad gangen ved høj varme. Sæt kødet til side.


Svits rødløg, chili og hvidløg i smør. Hæld kødet tilbage i gryden og tilsæt hakkede tomater, tomatpuré, krydderier, gulerødder og kalvefond.
Nu kan du vælge mellem at lave retten på komfuret, eller langtidsbraisere den i ovnen.

På komfuret:
lad retten simre for svag varme i ca. 2-3 timer.

I ovn:
tænd ovnen på 170 grader. Her skal du sikre dig at gryden kan gå i ovnen. Hvis den har en plasticknop på låget, kan den oftest skrues af. Læg et stykke folie over gryden. Læg låget oven på folien så det slutter til. Sæt gryden i den varme ovn og lad den stå og passe sig selv i 4 timer.

I begge tilfælde efter kogning/braisering:
tag gryden ud og stil den på komfuret. Tilsæt bønnerne og hakket chokolade og varm det med i ca. 5 min. Smag til med farin, worchestersauce, limesaft, salt og peber.

Servér med ovenstående tilbehør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar