søndag den 12. november 2017

Brunsvigermuffins


I sidste weekend fik jeg en rigtig lækker brunsvigermuffin ved morgenmadsbuffet´en på Stella Maris
Dejen var meget smørfed i forhold til den brunsvigerbund jeg normalt laver, men den fungerede rigtig godt, til det sirupsagtige fyld, så jeg tænkte, at jeg måtte kunne genskabe en lignende muffin.

Det fik jeg så gjort i dag, den smager dog ikke helt ligesådan, men mere karamelagtig og intens i smagen. Rikke, som var en af de piger jeg serverede dem for i dag, sagde at den smagte præcis som brunsvigersneglene hos bageriet "BRØD" (som ligger i Vestergade & Kongensgade i Odense) og det er et kæmpe kompliment, for bedre brunsvigere findes ikke, efter min mening, både hvad angår deres brunsvigerstykker og brunsvigersnegle.

Jeg har tilføjet lidt muscovadosukker til remoncen, det giver en lækker karamelagtig sticky topping, som har svage toner af lakrids.

Jeg har bagt muffins´ene i en silicone-muffinsform og et par stykker i papirsforme. Det fungerer ikke med papirsforme, her brænder sukkeret fast i bunden.

Brunsvigermuffins 15 stk.:

Dej:
75 g. økologisk smør fra Thise
1,5 dl. mælk
1 spsk. vaniljesukker
1/4 tsk. salt
15 g. sukker (ca. 2 spsk.)
25 g. øko. gær
250 g. sigtet speltmel (kan erstattes af hvedemel)

Remonce:
100 g. smør
150 g. farin
30 g. muscovadosukker
2 spsk. sirup
1 spsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde:
Smelt smørret ved svag varme i en gryde. Tilsæt mælken og varm op til "lillefingervarm".
Hæld mælkeblandingen op i en røreskål og tilsæt salt, sukker og vaniljesukker. Smuldr gæren heri og lad det hele opløse.
Tilsæt melet og ælt dejen godt. Den er til den klistrede side, men sådan skal den være.
Drys et tyndt lag mel over dejen og lad den hæve i ca. 20 min.

Lav remoncen imens dejen hæver; smelt smørret for svag varme i en lille gryde, tilsæt farin, sirup, muscovadosukker og vaniljesukker. Lad remoncen afkøle lidt.

Smør en muffinsform af silicone med smør. Vej 30 g. dej af pr. muffin og fordel dejen i 15 forme. Tryk dejen flad i formene og lav derefter fordybninger med fingrene.

Læg en spiseskefuld remonce ovenpå hver muffin og lad dem efterhæve et lunt sted i ca. 45 min.

Tænd ovnen på 210 grade og bag muffins´ene på anden nederste ovnrille i ca. 10-12 minutter.

Lad muffins´ene hvile i ca. 5 min. og lemp forsigtigt hver enkelt ud på et fad med en gaffel. Det remonce der ligger tilbage i formene, flyttes over på toppen af muffins´ene med en ske.

Server dem lune med en kop varm chokolade med flødeskum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar