fredag den 2. juni 2017

Chokoladebanditter med fluffy marshmallow og peanuts



Chokoladebanditter med edderkop :-) Ha...ha.... lidt sjovt altså, jeg så først den selfieglade edderkop da jeg fik overført billedet til Instagram :-)
Og talking about Instagram; det var her jeg så banditterne forleden hos den skønne Mette Marie Lei Lange Jeg har først fornylig fået øje på hende og hun er virkelig sød og har god humor, det elsker jeg ved hende. Hun laver så fine storys om sit liv, og taler om hverdags-stuff vi alle kender til, som familie, hustru og mor. Følg hende kan jeg kun sige!

Nå,men tilbage til de lækre chokoladebanditter. De smager virkelig godt! 
Jeg har brugt sukkerfri marshmallows, så de er ikke over-søde. Alligevel undrer det mig, at producenten må kalde dem for sukkerfri, når hovedingrediensen er isomalt, som løfter kulhydratindholdet op på 80 %? 
Nå men anyway, de er betydeligt mindre søde end almindelige marshmallows og perfekte i sødme til denne snack.

Jeg har lavet dem lidt anderledes end Mette Marie´s, du kan læse hendes opskrift HER!

Her er min:

Chokoladebanditter med fluffy marshmallow og peanuts 12 stk.:

75 g. sukkerfri Marshmallows (kan købes i MENY eller hos helsekostbutikker)
50 g. peanuts (dem fra LIDL er min all time favorite! Ikke særlig salte og betydelig mere ristet/sødlig smag end andre varianter, og så er de billige 500 g. for ca. 23,- kr.!)
ca. 150-200 g. smeltet 70% chokolade
12 grov-marie kiks (køber mine i Coop - Brugsen)
lidt vand

Sæt chokoladen til at smelte i chokoladesmelter eller smelt den over vandbad.

Hæld vand i bunden af en lille kasserolle, så det netop dækker bunden -ikke mere.
Varm vandet op til lunkent på svagt blus og hæld marshmallows i gryden. Smelt dem forsigtigt ved meget lav varme. Jeg tog min gryde fra varmen da halvdelen var smeltet og rørte videre indtil resten var smeltet med, det tager kun få minutter.
Tilføj peanuts og rør dem godt rundt i guf-massen.
Tag en teske og top de 12 kiks med guf-peanutsmassen og sæt dem på køl i 15 min. 

Tag dem ud og overhæld eller pensl dem med smeltet chokolade. Jeg brugte temmelig meget chokolade, ved at overhælde dem, jeg havde ikke tålmodighed til at pensle dem, men Mette Marie havde penslet sine og havde rigeligt i de 100 g. chokolade.

Sæt atter banditterne på køl og lad dem stivne i mindst 30 min.

Nyd dem - de smelter let, but who cares, de er jo spist på få sekunder ;-)

2 kommentarer:

  1. Taget i betragtning alle de bloggere, der kalder ting med ahorn sirup, kokkos sukker, etc. For sukkerfri, så...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jenny, præcis! Det ses SÅ tit og for de læsere som ikke kan gennemskue det, er det jo falsk varebetegnelse 😉

      Slet