tirsdag den 16. maj 2017

KOLONIHAVELIV - Lykken findes på et frimærke

Fotograf: Julie Vöge

I foråret sidste år, blev vi kontaktet af Lahme Kommunikation som spurgte om vi ville være med i en kommende bog om kolonihavelivet, forfattet af Julia Lahme

Jeg tøvede lidt i starten, for vi er ikke halvt færdige med vores renoveringsprojekt, som omfatter renovering af to huse på vores lille grund, samt etablering af prydhave og urtehave.
Men det var slet ikke vigtigt for Julia og hendes team, som også tæller projektassistent Mette Sandbak og fotograf Julie Vöge. Det som bogen skulle handle om, var i høj grad også processerne i tilblivelsen og bevægegrunde for at købe en kolonihave.

D. 10. juni 2016 fik vi således besøg i haven af Julia, Mette og Julie. 
Det blev en virkelig hyggelig dag, med kaffebord i solen og gode snakke om vores projekt og temmelig meget andet også. 
Det er der kommet en fin historie ud af, og vi er meget glade for at vi fik mulighed for at være én af de 16 familier i bogen.

Vores bevægegrunde:
I 2014 da vi kom hjem fra den dejligste solrige ferie på Ærø, og jeg slog dørene op til terrassen i vores lille blå træhus, beliggende 6 km. syd for Odense, blev jeg lidt trist. 
Vi havde levet udelivet på Ærø i op mod 30 graders varme, vi havde badet mange gange dagligt og havde spist alle måltider under åben himmel - og her stod jeg nu og kiggede ind i den mørke skov, som ligger for enden af vores græsplæne. Alt det lys jeg havde suget til mig tidligere på dagen manglede lige her i vores have. 
Allerede dagen efter gik jagten ind på en kolonihave, og samme dag fandt vi i min barndomsby en have som vi så muligheder i, og prisforhandlingerne gik i gang. 
Vi kunne ikke realisere drømmen alene, det kræver nemlig bopælsadresse i byen, for at leje en grund. Men heldigvis var min veninde (bosiddende i denne by) med på idéen, på den betingelse, at hun ikke skulle yde i haven med kun nyde.
En ganske fin ordning for mig/os og jeg nyder, at vi på den måde får set mere til hinanden, end vi ellers ville have gjort i en travl hverdag. 
At haven ligger i byen hvor jeg er født og opvokset betyder også meget for mig. Jeg nyder at gå lange ture langs kysten og at genopleve de spots i naturen som jeg elskede som barn.

I bogen fortæller vi meget mere om vores lille projekt som vi alle tre nyder, samt vores måde at være familie på i de primitive rammer vi har skabt og værner meget om.

De medvirkende familiers historier har været enormt inspirerende for os at læse om. Faktisk så har vi ledt efter lignende litteratur da vi købte vores have i 2014, men uden at finde noget tilsvarende, så bogen falder virkelig på et tørt sted.

I bogen beskriver Julia bl.a. det generationskifte der lige nu finder sted i kolonihaveforeningerne landet over, ligesom vi selv oplever det i vores forening i denne tid.
Hun fortæller ligeledes om historien bag kolonihavernes begyndelse helt tilbage i 1826 og om sin egen kolonihave.
Bogen er så fin, smuk og velskrevet, at man vil have stor glæde af at læse den, også selvom man ikke selv har kolonihave.

Læs Julias egen beskrivelse af bogen HER!

Herunder lidt billeder fra vores afsnit i bogen:

Fotograf, Julie Vöge

Fotograf Julie Vöge

Fotograf Julie Vöge

Der er mange flere smukke billeder i bogen som er en stor moppedreng på 232 sider.

Mine bedste anbefalinger til bogen, som kan købes flere steder på nettet, ved søgning på bogens titel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar