lørdag den 19. november 2016

Restaurantanbefaling - The Balcony


Min veninde Anja og jeg har den hyggelige tradition, at vi skiftes til at invitere hinanden på gourmetrestaurant, når vi har fødselsdag.
Anja fyldte år i sidste uge, så i går havde jeg arrangeret en frokost-date på den (forholdsvis) nye restaurant The Balcony, som har til huse ovenpå Cafe Froggys, med fint view over Kongensgade.

Jeg kom til restauranten 10 minutter i mødetid, og måtte vente mutters alene i 7 minutter inden personalet dukkede op i restauranten. Jeg nød imens udsigten fra restaurantens karnap, imens jeg undrede mig over deres manglende tilstedeværelse.
Da tjeneren dukkede op, sagde han, at jeg da var kommet i meget god tid, well det var så hans mening ;-)

Jeg havde forinden valgt en 5 retters frokostmenü til os, med rigeligt isvand og et glas rød- og hvidvin.

Inden den 1. ret blev serveret fik vi en fin trækasse med 3 slags brød, tomatbrød (min favorit), maltbrød med valnødder samt minifranskbrød med foccaciaagtig smag.

Dertil 2 store kugler luftig pisket smør på størrelse med store hønseæg, det ene med læsøsalt og det andet med fintrevet vesterhavsost - man går ikke ned på smør hos The Balcony og især den med vesterhavsost smagte SÅ lækkert!



1. ret var laksetartar med sprød maltchips, syltet stikkelsbær, dild samt ægte caviar - det smagte helt fantastisk. Laksetataren ligger gemt under "låget" af maltchips.


2. ret skulle have været jomfruhummer med avocado, men tjeneren kom og sagde, at det i stedet blev torsk. Øv tænkte jeg, dårligt bytte, men det smagte nu ganske dejligt, den dampede torsk med sauce hollandaise, rødbede, sennepskorn, trøffel, vesterhavsost og noget sort sprødt på toppen, som jeg ikke helt fik fat i hvad var?



3. ret var stegt andebryst med den lækreste asiatiske barbecuesauce, syrlige marinerede spæde gulerødder, gulerodspuré, puffet griseryg og tyttebær vendt i flormelis, toppet med brøndkarse. Også en virkelig velsmagende ret.


Nu blev brød og smør fjernet fra bordet, og det var vist meget godt, for vi var virkelig mætte nu, efter at have spist alle brød i trækassen, ledsaget af et gavmildt lag af det gode smør.

4. ret var dansk oksemørbrad med spinatolie, en kraftig sauce, frist fynsk spinat og saltbagt selleri med selleripure og sprød top. Fint anrettet i høkasse med rød skovsyre.
Mørbraden gemmer sig under spinatbladene og var virkelig velsmagende ligesom den saltbagte selleri.


Saltbagt selleri


5. ret, desserten, var en mandarindessert med hvid chokolademousse (tror jeg nok?) havtorn og tynde sukkersprøde mandarinskiver på toppen. Det smagte virkelig også lækkert. Det rygende element ved siden af desserten, var en mandarinthe, flot serveret med tør-is og nisselandskab. Manarintheen smagte som lun mandarinjuice, med toner af nellike, virkelig delikat.


Alt i alt en super god oplevelse madmæssigt! 

Jeg havde i min bordreservation via dinnerbooking anført at jeg ønskede et vinduesbord, hvis muligt. Det fik vi ikke til trods for, at vi var de eneste to gæster i restauranten denne fredag middag.
Der var temmelig koldt i restauranten og efter 3 timers ophold der, frøs vi virkelig da vi gik derfra. Havde restauranten været fyldt op, havde temperaturen nok været en anden.

Min endelige konklusion er, at kvaliteten af maden er helt i top, og jeg glæder mig til at komme tilbage snart.

Den samlede regning lød på 1141,- kr. for 2 x 5 retters frokostmemü, 1 glas vin pr. pers. og 1 kaffe til Anja. Det er frokost i den dyre ende, men bestemt pengene- og oplevelsen værd.

View over Kongensgade

Kontaktoplysninger:

Web.: The Balcony
Vestergade 68, 1. sal
5000 Odense C.
Tlf: 66117420


Ingen kommentarer:

Send en kommentar