søndag den 13. november 2016

Gammeldags æblekage med hjemmeristet sukker-rasp mandler og saltkaramel


Vores æbletræ i haven har været gavmildt ved os i år.
Kæmpestore røde æbler i massevis har vi høstet i september. De har siden stået i vores skur og var begyndt at blive lidt bløde.
Sorten er "Rød Aroma" et rigtig dejligt sødt spiseæble. Selvom æblerne har meget sødme, bruger jeg dem også til madlavning og bagning, det egner de sig fint til synes jeg.
I denne æblegrød behøvede jeg derfor kun at tilsætte en smule sukker, men bruger du syrligere æbler, justerer du bare med ekstra sukker indtil smagen er som du foretrækker.

Du kan vælge at lave 1 stor æblekage eller portionsanrette som jeg har gjort.

Gammeldags æblekage, 1 stor skål eller 4-6 portionsglas:

1 kg. æbler (renset vægt)
1/2 dl. brun rørsukker
1/2 dl. vand
1 vaniljestang

Æblekagerasp:
25 g. øko. smør
2 dl. rasp
1/2 dl. brun rørsukker

Til montering:
3 dl. piskefløde + 1 spsk. vaniljesukker
1 dl. hakkede, ristede mandler
4 spsk. flydende saltkaramel

Vask æblerne, del dem i 4 dele, fjern kernehuset og skær skrællen af. 
Skær æblebådene i mindre stykker.

Læg æblerne i en stor gryde sammen med 1/2 dl. vand, kornene fra vaniljestangen samt den tomme vaniljestang. 
Lad æblegrøden simre for svag varme indtil grøden er blevet til mos, ca. 15-20 min. 
Jeg koger ikke min grød helt glat, jeg kan bedst lide den lidt grov med æblestykker i. 
Tilsæt sukkeret og kog lidt videre. Smag til og tilsæt evt. lidt mere sukker.
Fisk den tomme vaniljestang op. Afkøl.

Til æblekageraspen smelter du smørret på en pande med middel varme. Tilsæt rasp og sukker og blive ved panden imens du rører konstant, indtil raspen er gylden. Det tager ganske få minutter. 
Hæld straks raspen ud på en tallerken så den kan køle af.

Pisk fløden til blødt skum med vaniljesukker.

Monter æblekagen; 
Først lidt rasp i bunden, så et lag æblegrød, et gavmildt lag rasp, flødeskum, et nyt lag æblegrød, rasp igen og fløde øverst.
Top med ristede mandler, og 1 spsk. karamel.
Pynt evt. med mørk chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar