fredag den 23. september 2016

Kombucha fra Aarstiderne


*sponsoreret indlæg*

I forrige uge blev jeg kontaktet af Aarstiderne, som tilbød at jeg kunne prøve deres kombucha-smagekasse. Helt perfekt, for jeg har længe gået med tanker om, at fremstille min egen kombucha.

Jeg har aldrig smagt kombucha, så viste ikke hvad jeg skulle forvente, har dog læst om dens gavnlige og helbredende egenskaber, og her er listen lang. Bl.a kan nævnes at den har en afgiftende effekt på leveren samt at den styrker immumforsvaret.

Kombucha er fermenteret sød the, hvor en symbiose af bakterie- og gærkulturer arbejder sammen og omdanner det tilsatte sukker i théen til alkoholer, organiske syrer og andre næringsstoffer, som både giver kombucha sin perlende tilstand og smag samt sin probiotiske effekt.

Kombucha er en sund og læskende drik, med et sukkerindhold på under 7%  og en alkoholprocent på under 1%.
Kombucha indeholder vitaminer, aminokulturer og bakteriekulturer, som alle styrker tarmen og de metaboliske processer i kroppen (fordøjelsesprocesserne).
Kombucha kan også indeholde gluconsyre, som har en afgiftende effekt på leveren.
Indholdet af de gavnlige stoffer varierer fra produkt til produkt og er desuden afhængig af, om der tilsættes frugt til eftergæring.

Du kan læse om Kombuchaens historie HER!

Min oplevelse af Kombucha:

Jeg er generelt ret ensporet hvad angår drikkevarer.

Jeg drikker primært vand, en del urtethe, sjældent drikker jeg et glas god rødvin, men jeg rører stort set aldrig koffeinholdige drikke og aldrig sodavand. Jeg bryder mig ikke om kulsyrens virkning i min mave. Bliver faktisk utilpas af det.

Det har intet med at gøre, at jeg har besluttet mig for at være sund på dette område! Min krop og velbefindende har det bare bedst sådan.

Kombucha smager som en meget mild udgave af en sodavand. Let perlende effekt og en anelse sød, kun en anelse, men nok til at smagsoplevelsen bliver rigtig dejlig. Jeg kan virkelig godt lide det, og er faktisk ret høj over, endelig at have "fundet" en drik mere til mit snævre udvalg,

Smagsnuancerne kan jeg ikke rigtig skelne. I min smage-kasse var disse varianter; neutral, fennikel, askebark, hindbær/hibiscus.

Jeg tror egentlig at jeg er mest til den neutrale kombucha. Nok fordi at jeg ikke får en væsentlig anderledes oplevelse af smagsvarianterne.
Kombucha har en let afførende effekt og det anbefales, at man max drikker 3 dl. pr. dag. Uden at gå i detaljer, kan jeg oplyse, at jeg oplevede den effekt ved mit første bekendskab med kombuchaen :-)

På Aarstidernes hjemmeside kan du finde opskrifter på at lave sin egen Kombucha, det kan du læse om HER!
Men inden du evt. kaster dig ud i projektet, kan jeg anbefale at du prøver smagekassen, så du får en fornemmelse af hvad det er Kombucha-smagekassen

Jeg er i hvert fald blevet vild med kombucha og skal have bestilt en kasse mere, sammen med min levering af vegetarkassen i næste uge.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar