lørdag den 9. juli 2016

Guf til is



Som fynbo har jeg i min barndom spist mange isvafler med guf på toppen. 
Da jeg i midten af 90´erne flyttede til København, var det svært at opdrive en isvaffel med guf. I hovedstaden var det nemlig flødeskum man toppede isvafler med, og det virkede helt forkert efter min smag. 
Når vi får isdesserter, eller isvafler herhjemme, laver vi ofte guf til. Det er et stort hit for børn. 
Oftest er det den klassiske vaniljeguf vi laver, men i aftes lavede vi jordbærguf, det smagte skønt til chokoladeis og vaniljemarinerede jordbær.

Guf som tilbehør til is, til 4 personer:

1 æggehvide fra et økologisk æg i str. L. (Jeg bruger en rå æggehvide, men er du usikker på rå æg, kan du bruge 1 bæger pasteruiseret æggehvide, så skal du dog tilsætte 150 g. glukose)
100 g. glukosesirup
2 spsk. vaniljesukker

Ønsker du jordbærsmag, tilsætter du 2 spsk. frysetørrede jordbær, som raspes gennem en sigte, og evt. 2 tsk. rød frugtfarve.

Ønsker du hindbærsmag, er det samme procedure, med frysetørrede hindbær.

Ved lakridssmag tilsættes lakridssirup.

Pisk æggehviden med glukosesirup og vaniljesukker i 5-7 minutter, indtil massen bliver luftig og lidt sej. Tilsæt evt. smag. 
Opbevar guffen på køl til den skal bruges. Men brug den inden for 1 døgns tid.


Her er det Carte D´or´s helt fantastiske mangosorbet-is toppet med vaniljeguf, rabarbersirup og frisk mynte, mums!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar