søndag den 8. maj 2016

Rabarbermuffins med hvid crunch-chokolade og marcipan


Så fik vi høstet årets første rabarber her i det skønneste vejr med 25 grader og høj sol.
Tænk at vi i år er gået fra vinter og direkte til sommer, uden forår indimellem. For få dage siden var der stadig frost på græsplænen om morgenen, vildt!

Vi elsker rabarber. Sorten jeg har i min have er en jordbærrabarber som jeg fik af min søster for flere år siden. Vi har kun den ene knold (eller hvad sådan én hedder) og den giver 3 gange høst på et år.

Vi plejer at lave rabarbersaft - rabarbertrifli - eller rabarberkage men i dag kunne vi tænke os at eksperimentere med en ny variant i form af muffins med hvid chokolade, som jeg synes klæder rabarber rigtig godt.

Resultatet blev rigtig godt! Jeg var lidt spændt på, om jeg havde tilføjet nok sukker til dejen. Rabarber kræver jo en del sukker, da de er temmelig sure, men der kom heldigvis en helt perfekt balance af syre og sødme i smagen.

Rabarbermuffins 10 stk.

150 g. blødt smør
100 g. sukker
korn fra en vaniljestang
3 æg
2 tsk. bagepulver
1 tsk. kardemomme
1 nip salt
100 g. revet marcipan
100 g. hvid crunch-chokolade (evt. Rittersport)
50 g. mandelmel
250 g. rabarber
150 g. sigtet speltmel (kan erstattes af hvedemel)

Til drys: rørsukker

Pisk smør og sukker lyst og luftigt. Tilsæt de tre æg og pisk godt indtil massen bliver let og luftig.

Tilsæt kardemomme, salt, bagepulver og vaniljekorn. Pisk igen godt.

Tilsæt revet marcipan og chokolade i grove stykker.

Skær rabarberne i skiver af 1/2 cm. og vend dem i dejen sammen med mandelmel og speltmel.

Fordel dejen i 10 store muffinsforme. Drys lidt sukker på toppen og bag dem ved 180 grader i 20-25 min. eller indtil de er gyldne og knasende på toppen.


Mmmmm!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar