fredag den 8. april 2016

Lækre lowcarb Lionbars


Hjemme hos os tænkes der konstant i sunde alternativer til slik og kager.
Jeg ELSKER kager, specielt chokoladekage, og marcipan er det bedste jeg ved.

Som nogle af jer måske ved, har jeg lige været på en detox, hvor jeg ikke måtte få sukker i en længere periode, og det har heldigvis haft den dejlige effekt, at min sukkertollerence har flyttet sig, således, at jeg ikke kan spise ret meget sukker ad gangen, uden at jeg får det virkelig ubehageligt.

Disse lionbars har jeg fundet inspiration til i denne opskrift. Jeg har ændret lidt på ingredienser og fremgangsmåde, da jeg ikke lige havde tid til at bestille specielle ingredienser over nettet.
Lionbarerne smager rigtig dejligt og sender ikke blodsukkeret på himmelflugt.

Jeg tør ikke kalde barerne for 100% sukkerfri, da den mørke chokolade indeholder lidt sukker, og Rice Krispies ligeså.


12 små Lionbars:

Bund:
70 g. mandelmel (min favorit er mandelmel fra AMO i lystæt pose)
35 g. sukrin melis (sukkererstatning -kan købes i Matas og helsekostbutikker)
20 g, blødt smør
1 tsk. bagepulver
1 æggehvide fra æg i str. L.
1/2 tsk. vaniljepulver (Urtekram - indeholder ikke sukker)

Karamel:
8 bløde dadler
1 spsk. peanutbutter
30 g. kokosolie (IKKE smagsneutral, det er stærkt forarbejdet)
1/2 dl. vand
1/2 tsk. vaniljepulver

Topping:
100 g. 85 % chokolade (evt. Änglamarks fra COOP)
1 tsk. kokosolie

10 g. Rice Krispies (morgenmadsprodukt fra Kelloggs)

Bland alle ingredienserne til bunden.
Pres massen ud i en lille brødform så den bliver ca. 1 cm. høj


Bag bunden midt i en 180 grader varm ovn i ca. 15 min. 
Imens bunden afkøler laver du karamellen.

Dadlerne befries for sten og lægges i en lille gryde med vand, peanutbutter, vaniljepulver og kokosolie. Kog det op i et par minutter og blend det med en stavblender (eller i en foodprocessor eller blender)


Lad karamellen afkøle. Smør den på den bagte og afkølede bund. Pres Rice Krispies ovenpå den bløde karamel og sæt den i fryseren i en times tid.

Topping:
Smelt chokoladen over vandbad eller i chokoladesmelter sammen med 1 tsk. kokosolie.

Tag kagen ud af fryseren. Skær den over midt på på langs. Skær 6 barer af hvert lange stykke, så du får i alt 12 små barer.

Sæt stykkerne et ad gangen i den varme chokolade og overøs dem. Tag dem op med en gaffel og fortsæt sådan til alle stykker er dækket.



Sæt dem på køl igen. Efter 1/2 time er de klar til at kunne spises.
Barerne opbevares på køl i tætsluttende beholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar