onsdag den 20. april 2016

Grove Pølsehorn med spelt og squash


Opskriften her opstod i går, da jeg opdagede at jeg i køleskabet havde nogle pølser som var tæt på udløbsdato.
Jeg bruger sjældent opskrift når jeg bager gær-brød, det gjorde jeg heller ikke i går, men pølsehornene blev så lækre, at de må videregives, så her er fremgangsmåden med ikke helt præcise mål, men næsten :-)

12 Pølsehorn:

3 dl. lunkent vand (bland 1 dl. kogt med 2 dl. koldt)
25 g. øko. gær
1 spsk. rørsukker
1 tsk. groft salt
3 spsk. olivenolie
1 lille squash, revet
1 dl. grahamsmel
havregryn
sigtet speltmel (eller hvedemel)

6 øko. hanegal pølser.

Æg til pensling og sesamfrø til at drysse med.

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt sukker, salt, olie og revet squash. tilsæt havregryn i en mængde, så konsistensen bliver som grød.
Tilsæt 1 dl. grahamsmel og spæd til med sigtet speltmel, indtil dejen er så fast at den kan æltes med fingrene, men dog er til den lidt bløde side.
Ælt dejen og stil den til hævning et lunt sted i 30-40 min.

Halver pølserne så du får 12 stk. Giv dem evt. et par sekunder i mikroovnen, så de ikke er iskolde når du ruller dem i dejen, det vil nemlig forlænge hævetiden. Du kan også lade dem ligge på køkkenbordet imens dejen hæver.

Slå dejen ned og form den til en kugle. Rul den ud til en cirkel. Skær 12 trekanter af cirklen, læg en pølse på det bredeste stykke af hver trekant og rul til horn.

Læg pølsehornene til hævning på en bageplade og lad dem efterhæve til dobbelt størrelse.
Pensl med sammenpisket æg og drys med sesam.

Bages ved 220 grader i ca. 15-20 min. eller indtil de er flotte og gyldne.

Frys evt. pølsehornene ned imens de endnu er lidt lune. Når du tager dem op af fryseren kan de evt. lunes lidt, så bliver de som nybagte igen.
Hvis de skal spises inden for en uges tid, opbevarer du dem bare på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar