fredag den 11. marts 2016

De skønneste sukkerfri påskeæg med nougatfyld


Påskeæg uden sukker i, kan man det? Ja! æggene er virkelig fantastiske, ja faktisk bedre end æg med sukker i, synes jeg. Min gode veninde Julie var den første som smagte æggene og hun var helt enig med mig, og tvivlede på, om det var rigtigt at de er sukkerfri.
100 % sukkerfri er de ikke, da der er en smule sukker i den 80% chokolade, men næsten, så.

Jeg vil prøve at tilsætte lidt frysetørret kaffe til chokoladeovertrækket næste gang jeg laver æggene, det tror jeg vil smage dejligt.


Påskeæg med nougatfyld, 8 stk.:

Pecannougat:
50 g. pecannødder
2 spsk. sukrin melis
50 g. 80-85 % chokolade
1 spsk. kakaopulver
1 lille spsk. kokosolie

Rist pecannødderne let på en tør pande i et par minutter. Lad dem køle helt af.
Smelt chokoladen over vandbad eller i en chokoladesmelter.
Blend nødderne til nøddesmør og bland det med den smeltede chokolade, kokosolie, kakao samt sukrin. Smag til om der skal mere sukrin i.
Stil nougaten på køl indtil den er fast men ikke hård.

Marcipan:
220 g. mandler (eller mandelmel)
40 g. sukrin melis
1 æggehvide fra et æg i str. L. (jeg bruger 1 rå æggehvide, ikke en pasteuriseret, da der ikke findes salmonella i danske æg)
1 spsk. mandelessens (hedder vist mandelaroma i dag)
revet skal fra en øko. appelsin
1 spsk. appelsinsaft

Blend mandlerne til fint mandelmel (mandlerne skal ikke smuttes)
Bland mandelmelet med de øvrige ingredienser og rør massen sammen. Sæt den på køl i ca. 30 min.

Tag en stor spsk. marcipan op i hånden og form en lille skål så tyndt som du kan. Læg en stor teskefyld nougat i midten af marcipanen og fold marcipanen om og form som et æg.

Overtræk:
100 g. smeltet 80-85 % chokolade 
Drys: hakkede pistacienøddekerner, frysetørret hindbær, evt. sølvdrys

Overtræk æggene med smeltet chokolade, drys med hakket pistacie, frysetørret hindbær eller andet drys, og læg æggene på et fad beklædt med bagepapir. Stil dem på køl i mindst 1 time.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar