fredag den 11. marts 2016

De skønneste sukkerfri påskeæg med nougatfyld


Som jeg tidligere har skrevet om, er jeg i gang med en tolvugers detox, som betyder nul korn, mælkeprodukter og sukker.
Denne opskrift tikkede ind i min mailboks i forgårs, så jeg gik straks i køkkenet, for at prøve opskriften af, da jeg havde en kaffedate i sigte med min veninde Julie.
Æggene er virkelig fantastiske, ja faktisk bedre end æg med sukker i, var vi begge enige om. Min familie er også vilde med dem, så vi skal ha´ lavet en portion mere til fredagsslik til i aften.

Opskriften har jeg fra min detox-mentor Ninkasdetox.dk
Jeg har i min opskrift herunder halveret mængden af nougat, da jeg havde over halvdelen tilbage da mine æg var samlet.

Jeg vil prøve at tilsætte lidt frysetørret kaffe til chokoladeovertrækket næste gang jeg laver æggene, det tror jeg vil smage dejligt.
Jeg glemte at tælle hvor mange æg jeg fik ud af portionen, men jeg mener at huske det var 8 stk. (på størrelse med små hønseæg)

Påskeæg med nougatfyld:

Pecannougat:
50 g. pecannødder
2 spsk. sukrin melis
50 g. 80-85 % chokolade
1 spsk. kakaopulver
1 lille spsk. kokosolie

Rist pecannødderne på en tør pande i et par minutter. Lad dem køle helt af.
Smelt chokoladen over vandbad eller i en chokoladesmelter.
Bland de malede nødder med den smeltede chokolade, kokosolie, kakao samt sukrin. Smag til om der skal mere sukrin i.
Stil nougaten på køl indtil den er fast men ikke hård.

Marcipan:
200 g. mandelmel
4 spsk. sukrin melis
1 æggehvide fra et æg i str. L. (jeg bruger 1 rå æggehvide, ikke en pasteuriseret, da der ikke findes salmonella i danske æg)
1 spsk. mandelessens (hedder vist mandelaroma i dag)

Bland alle ingredienserne til marcipanen sammen, og rør til massen bliver fedtet og ensartet.

Tag en stor spsk. marcipan op i hånden og form en lille skål så tyndt som du kan. Læg en stor teskefyld nougat i midten af marcipanen og fold marcipanen om og form som et æg.

Overtræk:
100 g. smeltet 80-85 % chokolade tilsat 1 spsk. kokosolie.
Drys: hakkede usaltede pistacienødder.

Overtræk æggene med smeltet chokolade, drys med hakket pistacie eller andet drys, og læg dem på et fad beklædt med bagepapir. Stil dem på køl i mindst 1 time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar