tirsdag den 1. september 2015

Svampet squashkage bagt på speltmel


Jeg har haft hyggeligt besøg af naboens børn i dag. De havde tre store squash med til mig, så vi blev hurtigt enige om, at den ene skulle trylles om til en kage.
Kagen har vi freestylet. Min dygtige køkkenhjælper Sebastian på 8 år, fik lov til at bestemme de fleste af ingredienserne, imens jeg sørgede for at krydre kagen godt.
I stedet for den ellers så gode kendte flødeostglasur, valgte Sebastian, at der skulle hakket chokolade i dejen og ingen glasur. Jeg toppede dog mit stykke med cashewnøddesmør, som er mit nye yndlingstreat for tiden.
Kagen er ikke særlig sød, sådan kan jeg bedst lide den. Næste gang jeg bager kagen vil jeg tilsætte rosiner, men det blev nedstemt i dag.

Squashkage til ca. 10 pers.

400 g. revet squash
4 æg
200 g. brun farin eller muscovadosukker
1/2 dl. solsikkeolie
250 g. sigtet speltmel
1 spsk. kanel
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
1 tsk. kardemomme
1/2 tsk. stødte nelliker
1/2 tsk. muscatnød
1/2 tsk. salt
50 g. hakket 70 % chokolade
evt. 2 dl. rosiner

Pisk æg og brun farin lyst og skummende.
Tilsæt revet squash, hakket chokolade og olie.
Bland mel med krydderier og bagepulver og sigt det i dejen. Vend det rundt i luftige tag med en dejskraber.
Hæld dejen i en bradepande på ca. 25 x 30 cm. foret med bagepapir.

Bag kagen midt i en 185 grader varm ovn i ca. 30 min. eller indtil en kødnål kommer ren op, når den stikkes i midten af kagen.

Afkøl kagen let og nyd med eller uden topping.

Jeg har skrevet lidt info om cashewnøddesmør her på min Instagram profil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar