onsdag den 19. august 2015

Knækbrød med kokos og kanel


Jeg er sådan en, som tænker på mad 24/7.
Jeg kan drømme om en ny ret, og må skrive det ned, så snart jeg står op.
Inspiration til nye opskrifter finder jeg mange steder. Billeder af mad f.eks. - ved at se på en ret, kan jeg nærmest smage ingredienserne i forening.
Jeg inspireres også af menükort og af blade og kogebøger.
I lørdags var jeg til 40 års fødselsdag hos min veninde Trine, og her faldt jeg i snak med en kvinde fra Søborg. Jeg fik ikke hendes navn, men vi talte om mad i et godt stykke tid :-)
Hun fortalte, at hun især bagte meget. Boller, hvori hun rørte remonce i dejen, for at få dem lækre svampede, samt knækbrød med kokos og med drys af kanelsukker.

Allerede dagen efter, var jeg i gang med at eksperimentere med knækbrød, lavet på hendes måde, for jeg har en søn, som elsker de runde kanelknækbrød fra Wasa.

Jeg har taget udgangspunkt i min tante Lises knækbrød som altid er et hit herhjemme, og har tilsat kokos til dejen. Drysset med et tyndt lag kanelsukker, holder knækbrødene sig stadig i den sunde ende, og fungerer nu som en sund eftermiddagssnack herhjemme og i børnehaven.

3 plader knækbrød:

1 dl. af følgende:

hørfrø
sesamfrø
græskarkerner
solsikkekerner
sigtet speltmel
olie (solsikke eller oliven)
havregryn

2 dl. af følgende:

kokosmel
rugmel
vand

1 tsk. salt

Til drys:
3 spsk. sukker blandet med 3 spsk. kanel.

Rør alle ingredienserne sammen. Del dejen i tre dele, og rul hver portion ud mellem to stykker bagepapir. Rul det så tyndt ud som du kan.

Rids dejen op i firkanter i knækbrødsstørrelse og drys med kanelsukker.

Bag alle tre plader i en 180 grader varm ovn (varmluft!) i ca. 20-25 min. eller indtil de er sprøde.

Lad dem køle let af, og bræk dem i stykker. Opbevares i en kagedåse.

Kan spises som de er, de behøver ikke smør, men smager dejligt med smør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar