tirsdag den 9. december 2014

Rødbedesalat med rosenkål, æble og friterede kapersbær


Forleden fik vi denne lækre rå salat, af rødbede, lilla rosenkål, æble og lækre friterede kapers.
Dressingen med sødme og peberrod klædte den super godt.
Jeg rev rødbederne på den grove side af rivejernet, men næste gang jeg laver salaten, vil jeg skære dem i tynde strimler, det vil give dem mere bid.
Opskriften passer til to voksne, hvis den spises som det eneste tilbehør til et stykke kød. Hvis der serveres kartofler, ris, eller pasta til, vil den række til 4 personer.


Rødbedesalat med rosenkål, æble og friterede kapersbær til 2 pers,;

300 g. rå rødbeder
200 g. rosenkål (jeg fandt nogle fine røde, men grønne kan sagtens bruges)
1 stort æble
1 glas store kapersbær med stilk (ca. 14 stk.)
1 håndfuld bredbladet persille

Til fritering:
1 dl. olie
2 spsk. mel

Dressing:
4 spsk. citronolie (jeg veksler ml. raps-citronolie og oliven-citronolie, begge kan bruges)
2 spsk. solbæreddike (kan erstattes af æbleeddike)
1 spsk. honning
1 spsk. friskrevet ingefær
2 spsk. friskrevet peberrod
salt og peber

Varm olien i en lille gryde. Dryp kapersbærrene godt af i en sigte og hæld dem i en frysepose med 2 spsk. mel og ryst godt, til melet er omkring alle bær.
Lad dem fritere i olien i 7-8 min. Tag dem op, og læg dem på køkkenrulle.

Fjern de to yderste blade på rosenkålene og skær dem i tynde skiver.
Vask æblet, skær det i tændstiktynde strimler.
Vask og skræl rødbederne og skær også dem i tændstiktynde strimler.
Skyl persillen grundigt i flere hold vand i en skål. Når vandet er klart og der ikke ligger jord på bunden, lader du den dryppe godt af.
Bland æble, rødbede, rosenkål og persille i en skål.

Rør dressingen sammen, hæld den over salaten og top med de friterede kapersbær.

Vi fik kalkunschnitzler med bacon som tilbehør til salaten


Ingen kommentarer:

Send en kommentar