søndag den 21. december 2014

Benløse Fugle - som mormor lavede dem


Jeg elsker simremad. Når jeg tænker over det, har vi faktisk slet ikke fået simremad i dette efterår, bortset fra gullashsuppe og langtidskogt bolognaise. Det skyldes måske det milde lune vejr vi har haft, det har ikke rigtig givet lyst til tung vintermad.
Det er alt for længe siden vi sidst har fået benløse fugle. En ret som jeg ofte fik i min barndom hos mormor og morfar.
Tilbage i starten af 90´erne arbejdede jeg i en bank i et par år, og i frokostpausen, kunne jeg nå, at cykle til mormor og morfar, som altid fik varm mad til frokost. Det var mega luksus og rigtig hyggeligt. Mormors mad var det bedste! Hun var meget dygtig til både at lave mad og bage og brugte altid de bedste råvarer.
Hun tog mig ofte med på søndagsture, til gode kroer på Fyn, Helnæs Kro, Sortebro Kro og Mørkenborg Kro, samt Tylle Kro, hvor de lavede en fantastisk suppe kan jeg huske.
Gode minder at huske tilbage på, nu til de forlorne fugle.....


Benløse fugle til 4 pers.;

800 g. okseinderlår eller klump, skåret i 8 skiver
1 lille stykke røget spæk, ca. 150 g.
1 lille gulerod
1 lille løg
1 halv skive selleri
1 laurbærblad
smør eller olie
vand

Til sauce:
1 dl. piskefløde
ribsgele

Tilbehør:
Aspargeskartofler
Sund-waldorfsalat
Vaniljesyltede grønne tomater



Bank kødstykkerne ud, en af gangen i en frysepose.

Skær 8 bjælker af spækket og læg en bjælke på hvert kødstykke. Krydr med salt og peber, rul det sammen og luk med en kødnål.



Steg "fuglene" i olie eller smør, til de er godt brune på alle sider. Tilsæt selleri, gulerod og løg, alt skåret i små tern, samt 1 laurbærblad.


Brun grøntsagerne med i 3-4 min. og hæld kogende vand ved, så det står godt om om kødet, men knap dækker det.



Læg låg på, og lad det små-simre for svag varme i 1 - 1,5 time, til kødet er mørt. Hold øje med, at det ikke koger tørt, men det sker ikke, hvis det kun simrer på lavt blus.

Tag fuglene op og hold dem varme.

Si saucen over i en lille gryde og tilsæt fløde, samt 2 spsk. ribsgele. Kog saucen op og smag til med salt, peber og evt. mere ribsgele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar