søndag den 7. december 2014

Anmeldelse af kogebogen "Fars Køkken"



Forlaget Muusmann, skrev til mig for et stykke tid siden, og spurgte om jeg havde lyst til, at anmelde kogebogen "Fars Køkken".

Bogen er udgivet på baggrund af et projekt i Vallensbæk Kommune, og Center for Sundhed og Forebyggelse, der i fællesskab har afholdt køkkenskoler for fædre og børn.

Bogens retter er fedtfattige. Alle retter er til 4 personer.
På enkelte af opskrifterne er der QR koder, som du kan scanne for at få vist hvordan du laver opskriften.

Da jeg bladrede bogen igennem første gang, fangede layoutet mig ikke rigtigt. Jeg syntes det var kedeligt, og det hvad angik både fotos og skrift. Havde jeg set bogen første gang hos en boghandler, havde jeg højst sandsynlig ikke købt den. Min mand derimod, synes godt om bogens enkle opbygning og letforståde tekst og billeder.

Min mand (som ellers sjældent kokkererer) var med på idéen om, at han og vores 4 årige søn skulle udvælge og lave 1 ret fra bogen og lave den i fællesskab.
Valget faldt på Lamse-Bamse-Gryde.

Der står en opgavefordeling ved hver opskrift. Den blev dog ikke fulgt hos os, det er vores søn for lille til, da man skal kunne håndtere varme gryder, samt være i stand til at snitte grove grøntsager.

Opskrift og layout ses her:



Lamse-Bamse-Gryde til 4 personer
Fremgangsmåde:

3 gulerødder
2 stængler bladselleri
1 lille løg
2 spsk. olie
1 tsk. garam masala
1 lille tsk. kanel
1 tsk. spidskommen
1 tsk. stødt koriander
1 dåse kokosmælk (her skulle bruges light iflg. bogen, men vi brugte ikke light, - det gør vi aldrig, da det stort set kun indeholder vand)
2 spsk. tomatkoncentrat

4 dl. fuldkornscouscous

1. Pil og hak løget og skær det i små tern.
2. skyl og skræl gulerødderne og skær dem i små tern
3. skyl bladselleri og skær dem i små tern
4. varm alle krydderierne op i en gryde med olien
5. tilsæt alle grøntsagerne og rør rundt
6. efter ca. 2 min.  tilsættes lammekødet. Brun det godt af
7. Tilsæt kokosmælk og rør godt
8. tilsæt tomatkoncentrat og rør godt
9. lad retten småsimre i ca. 10 min.
10. kog couscous efter anvisningen på pakken
11. server lammegryden med couscous og en sprød salat


I stedet for couscous lavede de græskarfritter og sellerifritter til, samt en kålsalat med appelsin, granatæblekerner og valnødder.

Retten smagte rigtig dejligt, syntes vi voksne. Junior var knap så vild med den.

Min mand var begejstret for bogen, og syntes, at den var nem at forstå. Vi har udvalgt en håndfuld retter, som skal prøves i nærmeste fremtid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar