tirsdag den 16. september 2014

Hyldebærsuppe med sukkerristede brødtern og æblestykker


Forleden var min 4 årige søn og jeg i skoven efter hyldebær. Vi behøvede kun at gå 50 meter væk fra vores hus, som ligger helt op ad skoven, så fandt vi en hyld med store modne klaser hyldebær, 
Junior fik lov til at klippe bærrene af træet og så gik vi ellers hjem og startede med at koge suppe. 

Jeg elsker en god gang hyldebærsuppe, her i efteråret, når kulden viser sig og den første forkølelse sætter ind. 

Suppen her, har jeg lavet som min mormor lavede den til mig i min barndom. Den er dog knap så sød som hendes var.

Hyldebærsuppe til 4 personer

700 g. hyldebær (vægten er efter de grove stilke er klippet fra)
1 syrligt æble, med skræl men uden kernehus, i grove tern
150 g. sukker
1 liter vand

maizena til jævning

topping:
4 skiver lyst daggammelt franskbrød i tern
2 spsk. smør
4 spsk. sukker
1 spiseæble i små tern

Vask hyldebærrene og klip de groveste stilke af. 
Hæld 1 liter vand i en gryde sammen med sukker, æblestykker og hyldebær.
Lad det koge for svag varme under låg i en halv time. 

Si saften og hæld den tilbage i gryden.
Rør 2 spsk. maizena med 2 spsk. vand. Jævn suppen til den tykner en smule.

Topping:
Smelt smør på en varm pande. Tilsæt brødternene og drys sukker hen over. Bliv ved panden imens du rister brødternene sprøde og gyldne. 

Server den varme suppe med æble- og brødtern.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar