mandag den 19. maj 2014

Risotto med asparges, blomkål, ærter og oksemørbrad


Forleden tikkede denne opskrift ind i min mailboks fra min yndlings Lone Kjær og som sædvanlig videregiver jeg opskriften.
Igen har hun sammensat en super lækker ret, og jeg havde helt glemt hvor dejligt risotto smager.
Hele palæo- og lchf-bølgen har jo sat retter som denne i skammekrogen, og det er synd.
Jeg har selv været på palæo-diæt flere gange, når jeg har detoxet for sukker, men nu er det slut! Ikke flere kure af den slags, for de gør intet godt for mig, jeg bliver totalt drænet for energi, så min krop har altså brug for kulhydrater for at kunne fungere optimalt. Og det gode Bitz slogan går man aldrig fejl af "Luk munden og let røven" det er så simpelt og så effektivt.

Nå, men tilbage til Lones risotto; jeg har ændret lidt på opskriften, har bl.a. tilføjet asparges, da jeg havde et bundt hvide asparges i køleskabet, som trængte til at blive spist.

Risotto med asparges, blomkål, ærter og oksemørbrad til 4 pers.:

1 mellemstort løg, i fine små tern
2 kviste frisk rosmarin
1 spsk. olivenolie
1 spsk. smør
300 g. økologiske grødris (eller risottoris, de er bare væsentlig dyrere)
2 fed hvidløg, presset
2 dl. hvidvin
1,2 liter kalvefond eller grøntsagsbouillon
1/2 blomkål, delt i små buketter
2 store håndfulde frisk spinat, godt skyllet i flere hold vand
6 hvide (eller grønne) asparges, skrællet og skåret i mindre stykker
50 g. pecorino eller parmesan (revet fra et helt stykke)
200 g. fine ærter fra frost
salt og peber

2 store okse- eller kalvesteaks (jeg brugte oksemørbrad, så er du garanteret mørhed)

Steg løg og hvidløg klart i olie og smør i en rummelig gryde. Tilsæt risene og steg dem med i et par minutter.
Riv nålene af rosmarinstilkene og tilsæt dem sammen med hvidvin. Når vinen er fordampet tilsætter du kalvefond og lægger låg på. Lad det småsimre i 15 minutter.

Steg imens bøfferne, et par minutter på hver side, så de er lidt rosa i midten.

Når risene har kogt i 15 minutter, tilsætter du blomkål, spinat, asparges og ost, læg låg på igen og giv det yderligere 5 min. Sluk for varmen, smag til med salt og peber og tjek om risene er al´dente (med bid)
Tilsæt de optøede ærter og anret i dybe tallerkener med et par skiver kød samt ekstra pecorino/parmesan på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar