onsdag den 7. maj 2014

Grøntsagsfladbrød gluten- og melfri


Her et mit bud på palæo grøntsagsfladbrød, som er fine at bruge som sandwich, eller hotdogbrød, hvis man ikke kan tåle gluten, eller bare ønsker et vægttab. Og så er brødene velegnede som madpakke-mad når du er på farten.
Jeg har eksperimenteret mig frem til et fint resultat synes jeg, vil dog krydre dem lidt mere næste gang jeg laver dem, evt. med lidt sambal oelek, spidskommen eller friske krydderurter.

10 grøntsagsfladbrød:

1 lille broccoli
lidt blomkålsstok eller 3-4 blomkålsbuketter
1 mellemstor gulerod
1/2 æble (kan udelades)
3 æg
60 g. revet ost (evt. parmesan)
1/2 dl. sesamfrø (kværnet i kaffekværn eller stødt med morter)
1/2 dl. hørfrø (kværnet i kaffekværn eller stødt med morter)
2 spsk. loppefrøskaller
1 tsk. salt

Kør broccoli, blomkål, gulerod og æble i en foodprocessor eller i en minihakker ad flere omgange.
Læg de blendede grøntsager på et rent viskestykke, og saml til en bold og knug væden ud af dem.



Rør grøntsagerne sammen med æg, salt, loppefrøskaller, kværnede sesam- og hørfrø samt revet ost.

Tag en portion af grøntsagsmassen på størrelse med en golfbold, og pres den flad på en bageplade beklædt med bagepapir. Fortsæt sådan til du har 10 "brød".

Bag dem ved 180 grader varmluft i ca. 20 min. eller indtil de er fint gyldne.


Jeg har lagt to "brød" sammen med skinke, ost og grøn peber, det smagte rigtig dejligt, men du kan jo fylde dem med hvad du bedst kan lide...

Følg mig på facebook og få opdateringer ved nye indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar