torsdag den 7. november 2013

Gulerodskage med creamcheesefrosting


Jeg havde lovet mit elevhold at bage kage til dem til timen i dag, og valget faldt hurtigt på gulerodskage.
Jeg havde dog ikke rigtig nogen opskrift på gulerodskage i gemmerne, udover min sunde Gulerods-konfektkage så jeg har eksperimenteret mig lidt frem til denne kage, og har forsøgt af afstemme krydderier i det forhold som jeg bedst kan lide dem. Kagen måtte ikke være alt for krydret, men julekrydderierne skulle kunne anes, det synes jeg er lykkes meget godt.

Gulerodskage 1 stk. i en 22 cm. springform:

200 g. blødt smør
175 g. farin
3 æg
200 g. mel
3 tsk. kanel
2 tsk. bagepulver
1 strøget tsk. stødte nelliker
1 tsk. kardemomme
300 g. gulerødder, groftrevet (kan evt. udskiftes med squash)
75 g. hakkede valnøddekerner eller hasselnøddekerner
1,5 dl. rosiner

Creamcheesefrosting / flødeostglasur:

200 g. philadelphia naturel
50 g. flormelis
fintrevet skal af 1 øko. citron
2 spsk. presset citronsaft
kornene fra en vanillestang
Røres godt sammen.

Fremgangsmåde:
Farin og smør piskes godt sammen. Tilsæt æggene og pisk godt. Tilsæt krydderier, nødder, revne gulerødder og rosiner. Melet vendes i til sidst, skal bare vendes i med lette tag, til det er en homogen masse.

Bages ved 175 grader i ca. 50 min. Ovne varmer forskelligt, så tjek kagen med en kødnål.

Køles helt af inden glasuren røres sammen og smøres på.
Drys med lidt fintrevet øko. citronskal på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar