fredag den 16. august 2013

Havtaskefilet med lun perlespelt, spinat og hindbær


Det der med fiskeretter er ikke noget jeg har gjort så meget i, det vil jeg blive bedre til.
Vi spiser rigtig meget fisk, men det er primært kold fisk på rugbrød i form af makrel, laks og tun.
Eller laksesteaks med pasta eller kartofler, det får vi ca. en gang om ugen.
Da jeg i går på vej til frisør gik forbi Hilbert Christiansens fiskeforretning i Klaregade i Odense, besluttede jeg mig for at jeg skulle have fisk med hjem til aften, og havde da også udset mig en havtaskefilet som lå og så lækker ud i vinduet. Den var der heldigvis stadig på min vej hjem.
Havtaske er en dyr fisk, 145,- kr. gav jeg for en filet på 600 g. men den er virkelig også lækker ! Smager som en blanding af rødspætte og kammusling, med en lidt sødlig smag. Kødet er fast i strukturen og fisken er overvejende fed som laks.
Jeg spurgte fiskedamen til råds om tilbehør til sådan en krabat, og efter en lang pause i stilhed sagde hun, "du kan jo servere nogle grøntsager eller en salat til" -  Nå ja svarede jeg, det kan jeg da ;-)
Ja det var jo ikke til megen hjælp, og det var først da jeg stod i Brugsen, at jeg besluttede mig for at lave spinat og spelt til. Det smagte rigtig lækkert.


Havtaskefilet til 4 pers.

600 g. havtaskefilet, renset for hinder (bed evt. fiskehandleren om det)
økologisk smør til stegning

Tilbehør:
3 dl. perlespelt
400 g. frisk spinat, grundigt skyllet i flere hold vand
1 bundt forårsløg i mindre ringe.
1 bakke hindbær
1 spsk. økologisk smør
salt og peber
hindbæreddike

Kog perlerne efter pakkens anvisning, hæld dem i en sigte.
Smelt smørret i en gryde eller dyb pande. Rist forårsløgene i et par minutter og tilsæt så spinaten, lad den falde sammen. tilsæt det kogte perler og smag til med salt og peber. Stil det til side imens du steger fisken.











Skær havtaskefileten i ca. 3 cm. tykke skiver.
Krydr skiverne med salt og peber og steg dem i ca. 4 min på hver side på en varm pande i brunet smør - hellere for lidt end for meget.


Anret perlespelt/spinat blandingen i en tallerken, læg fisken i midten og pynt med hindbær rundt i kanten. Strint lidt hindbæreddike over hindbærrene.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar