tirsdag den 27. august 2013

Anmeldelse af Dyvig Badehotel på Als

Tarvelig Gourmetmad og alt for mange arrangementer i huset!

Vi var i forrige weekend på et Dyvigophold på Dyvig Badehotel på Als. Smukt beliggende i en lille vig på nordals.
Det er anden gang vi er på et sådan ophold, var der også i foråret 2011.

Hotellets historie er ny, det åbnede i 2010 og er ejet af Skibsredder Hans M. Jebsen.
Hotellet ligger i smukke omgivelser med udsigt til en lille lystbådehavn. Udefra minder de nybyggede røde huse om Skagens kendte Bindesbøllhuse, med deres hvide vinduer og døre og røde træværk.
Indenfor er det som at træde ind i en anden tidsalder. Smukke afstemte farver og tapeter, antikke møbler, prismelysekroner og gamle malerier imponerer i alle rum i huset. Der er stil og stemning over stedet fra saloner, værelser og gange.

Når de nu har valgt at kalde hotellet for et badehotel, havde det været rart at der også var en lille strand på stedet, hvilket sagtens kunne etableres til højre for hotellet. Her er desværre kun 2 meter sand i forb. med en lille bådebro, det er ærgerligt, når hotellet er omkrandset af fint badevand.

Restaurant Vigen er smuk og lys med udsigt til lystbådehavnen og vigen. Her serveres dansk/fransk gourmetmad som fås fra 2-7 retter.
Brasseri Skipperstuen er hyggelig med rød- og hvidternede duge, kroinventar, udstoppede dyr og maritime genstande.
Her serveres kromad fra det klassiske danske køkken til kropriser som er lidt over niveau.

Vi havde igen valgt et "Dyvig Ophold" som koster 998,- pr. pers. og inkluderer kaffe og kage ved ankomst, en 4 retters gourmetmenü, overnatning samt morgenmad.
Vores første oplevelse af Dyvig Badehotel i 2011 var en del bedre end denne, skal jeg indledningsvis sige, men om vi havde valgt at tage et ophold mere, hvis vi ikke havde fået et gavekort dertil er dog tvivlsomt.

Vi tog færgen fra Bøjden til Fynshav, en dejlig og nem lille rejse for os, som bor lidt syd for Odense.
Halvanden time senere var vi på Als, og vi tog på en lille strøgtur med efterfølgende frokost i dejlige Sønderborg.
Derefter satte vi kursen mod Dyvig. En køretur på ca. en halv time.
Da vi ankom til hotellet, så vi straks en masse mennesker på hotellets terrasse. Hvilket viste sig at være et bryllupsselskab. Meget ærgerligt, for det betød, at vi måtte indtage kaffen i hotellets krostue, og ikke på terrassen i det dejlige solskinsvejr.
Kaffen blev serveret i madam blå, den var desværre ikke ret varm, men smagte godt iflg. min mand (jeg er ikke selv kaffedrikker) Kagen som ledsagede kaffen var en æblekage. Kagen var lidt tør og kedelig.

Efter kaffen fik vi nøglen til vores værelse.
Værelset lå desværre ud til hotellets bagside, hvilket betød at vores udsigt var en skrænt lige foran altandøren. Vi var ret skuffede, havde regnet med at værelset var samme standard som på sidste ophold, nemlig med udsigt over lystbådehavnen.

Da vi havde pakket ud gik vi en tur ad en lille sti bag hotellet og endte hurtigt på en bakketop med udsigt over vandet til den ene side og vinmarker til den anden side, meget smukt !

Udsigten over vigen

Vinmarken

Efter gåturen blev det til et kort hvil på værelset inden middagen.
Vi havde bestilt bord i restaurant Vigen til kl. 18.30 -det kunne ikke lade sig gøre tidligere.

Vi havde vores treårige søn med, så vi bad tjeneren om at de 4 retter skulle komme hurtigt efter hinanden.
Da forretten kom, fulgte hovedretten til vores søn med ind; en paneret fiskefilet med pommes frites og remoulade, som vi senere erfarede havde kostet kr. 98,-. I min verden er det tyveri at forlange så meget for en børnemenü, en stor misforståelse at der skal tjenes på børnenes mad!

appetizer  med hummer, laks, mayo og dild.

Virkelig lækre små kuvertbrød med ditto smør

1. ret, hvid fisk (husker ikke hvilken) rullet om en hvid fiskemousse, på bund af grønne linser og kapers.

Den hvide fisk smagte neutralt, selv moussen i midten var ret smagsløs. Ikke en særlig interessant servering.

2. ret var en laksetartar blandet med røget laks og krydderurter på toppen, serveret med pesto, en klat rygeost og en tynd skive ristet brød, drysset med et tykt lag groft salt.
Både laksetartaren og brødet var ekstremt salt og for mig nærmest uspiseligt, jeg levnede det halve af laksetartaren og spiste kun et lille hjørne af brødet.

Efter 2. ret kom et selskab på omkring 30 mennesker til restauranten. Der kom ikke mere personale til, så de to tjenere fik travlt med at servicere det nye selskab, hvilket gjorde at vi + de øvrige gæster i restauranten måtte vente over 1 time på 3. ret. Ved vores bord var tålmodigheden sluppet op for vores treårge, som nu kørte på overtid 2 timer efter normal sengetid. Min mand og jeg måtte på skift forlade restauranten med junior, for at se på skibe ved havnen, for at forhindre en eventuel scene i restauranten.

Endelig efter 1 time kom hovedretten

Kalvefilet på en stribe selleripuré, med 1 gulerod og 1 kartoffel, samt rødvinssauce.
Vi troede at tjeneren ville komme igen med en lille skål ekstra kartofler, men det gjorde han ikke! Heller ikke de andre borde fik flere kartofler ind, så sådan skulle det altså være.
Kødet var kedeligt, som var det skåret for længe siden og opvarmet, og 1/3 af stykket var en senekant som var sej og uspiselig.

Efter hovedretten skulle der gå yderligere 40 min. før vores desserter kom

Her blev vi glædelig overraskede; hindbærsorbet med crunch, friske hindbær og en lille kage med hindbærmousse og friske hindbær. Dejligt velsmagende, men dog en meget rød dessert, det havde været dejligt med et cremet modspil i form af en hvid chokolademousse eller en lys parfait.

Vinene vi købte til retterne var hhv. 1 glas hvidvin til min mand 95,- kr. 1 glas pink champagne til mig 135,- kr. samt to glas rødvin til kr. 95,- pr. stk. Vil ikke gå i detaljer med vinene, det er jeg ikke vinkyndig nok til, men vi bad tjeneren om at finde de vine som passede til retterne. Vi fik flaskevand til vinen, i alt blev vi bonnet 135,- kr. for vandet, meget, meget dyrt! De fleste andre restaurationer serverer vand uden merpris, når man samtidig bestiller vin.

Regningen for drikkevarer samt juniors fiskefilet + mælk udgjorde 860,- kr. (maden var med i opholdets pris)

Med en overtræt dreng gik vi direkte til vores værelse efter desserten.
Junior fald i søvn med det samme og vi så lidt tv og slukkede lyset ved 22.30 tiden. Vi sov godt indtil ved midnatstid, hvor vi blev vækket med et sæt, da et band spillede op til dans. Efter en halv times tid stod jeg op og lukkede vinduet, det dæmpede støjen en smule, men kun en smule, det lød som om at bandet spillede i lokalet ved siden af vores værelse. Her lå vi så lysvågne i et alt for varm værelse, indtil musikken omsider stoppede kl. 02.20.
Hotellet kunne godt have oplyst ved vores bestilling at der var bryllup i huset! Havde vi vidst det, havde vi valgt en anden weekend at tage dertil.

Den nye dag startede kl. 08.00 (morgenmaden blev serveret fra 8-10) godt trætte bevægede vi os til restauranten, hvor der modsat aftenen før, var stille og skønt.
Morgenmaden blev servret og så var vi glade igen, for sikke et dejligt morgenbord.

1. servering var en lille skål med græsk yoghurt, hjemmelavet müsli, ahornsirup og tørret frugt, dejligt!

Så kom disse herligheder på bordet. Hjemmebagte boller, ditto rugbrød og lækkert pålæg og saltpølser.
Lækker hjemmelavet marmelade, appelsin- og blomme, grapefrugt og appelsin og brieost og blåskimmelost, virkelig lækkert.

Midt i lokalet stod et rundt bord med lune croissanter, små fantastiske chokolademuffins med klæg midte, københavnerbirkes samt cereals, isvand, mælk, honning og mere frugt.

Dejlig urtete i kande til mig og kaffe i madam blå til min mand. Søde damer serverede for os og stemningen var hyggelig og rolig, en dejlig morgen ovenpå en træls nat.

Efter maden pakkede vi sammen og satte kursen mod Flensborg og grænseshopping.
I bilen talte vi om det sidste døgn, og var enige om, at skulle vi dertil igen, var det for at nyde de dejlige omgivelser. Så ville vi købe en enkelt overnatning, og spise en wienersnitzel eller lignende i krostuen, for naturen og stemningen omkring hotellet er værd at køre efter, men IKKE maden, der dumper de stort!