søndag den 16. juni 2013

Hasselnøddekage med nougatcreme - glutenfri


Super dejlig lagkage, som er glutenfri,, bagt af nøddebunde og lagt sammen med en nougatcreme, med hakket mælkechokolade og hindbær på toppen. Jeg ville også have haft blåbær på, men dem jeg kunne opdrive på en søndag var kedelige og runkne.
Kagen er en fødselsdagskage til min kollega Lisbeth.


Hasselnøddekage med nougatcreme:

250 g. hasselnøddekerner
6 æg
200 g. sukker
2 spsk. stærk kold kaffe

Nougatcreme:
200 g. blød nougat
2 spsk. sukker
4 pasteuriserede æggeblommer
2 pasteuriserede æggehvider
1/2 liter piskefløde

Fyld: 100 g. hakket god mælkechokolade (jeg brugte lys guldbarre)

Til topping:
friske bær, evt. hindbær, jordbær, blåbær eller en blanding af alle tre slags.

Afskal nødderne:
Bag dem i ovnen ved 200 grader i 10 min. Læg dem i et viskestykke og massér dem godt, så går de fleste af hinderne af.
Blend halvdelen af nødderne til fint mel og den anden halvdel til groft mel.
Del de 6 æg i blommer og hvider.
Pisk blommerne med sukkeret og tilsæt den kolde kaffe.
Pisk hviderne stive og vend dem og nøddemelet sammen med æggeblandingen med lette tag.
Hæld dejen i en smurt springform og bag kagen ved 180 grader i ca. 30-35 min.
Lad kagen køle af og del den i to bunde.

Nougatcremé:
Smelt nougaten, afkøl den lidt og tilsæt de 4 pasteuriserede æggeblommer samt 2 spsk. sukker.
Pisk hviderne stive.
Pisk fløden til skum og rør nougatblandingen i. Vend til sidst de stiftpiske hvider forsigtigt i.

Smør det halve af nougatcremen på den ene bund. Drys med mælkechokoladen og læg dem anden bund på. Fordel resten af cremen øverst. Læg bær på på og drys evt. med lidt mere hakket chokolade.

Lad kagen trække på køl til du skal servere den.

1 kommentar:

  1. Kan det passe at det er en ½ l piskefølde, det virker volsomt

    SvarSlet